Musikelskerens våde bildrøm

En grund til at bilstereo aldrig kan blive ordentlig hi-fi er motorlyden. Tesla Model S er derimod det perfekte udgangspunkt.

Et vigtigt udgangspunkt for musik er nemlig stilhed. Elektriske biler har ingen støj fra motoren. Med undtagelse af at rotoren og tandhjulene laver nogen højfrekvent lyd ved høj hastighed, og vejstøj bliver et tema ved høj fart, men elbilen er alligevel meget stille i forhold til en bil med brændselsmotor.

Nu er Tesla selvfølgelig langt fra at være alene om at lave elbiler. Men lige i øjeblikket er det den klart mest relevante producent. For musik i bilen er allervigtigst på lange bilture, og lange bilture er som bekendt ikke forenelig med elbiler. Den eneste undtagelse i dag kommer fra Tesla, hvor Model S er den første, som kan gå virkelig langt.

Langdistance
At bilen kan gå langt på en ladning ved vi. 400-500 kilometer skal den kunne klare, hvis man kører økonomisk. Og de af os, som ønsker at køre virkelig langt, kan glæde sig over, at Tesla skal bygge superladestationer (delvis drevet af solceller!), som giver en halv ladning på 20 minutter. Gratis for Tesla-ejere, selvfølgelig.

Batteribytte
Rosinen i pølseenden kom imidlertid omkring klokken 06.00 i dag dansk tid. Da demonstrerede Tesla nemlig, med grundlægger Elon Musk i spidsen, et batteribytte direkte! Føreren behøver aldrig at stå ud af bilen, og selve batteriskiftet, som sker automatisk, gøres i løbet af 90 sekunder! Det er hurtigere end det tager at fylde en tom benzintank.

Se demo herunder (filmet af en blandt publikum):

Når du skifter batteriet, kan du komme tilbage og hente dit eget batteri på hjemvejen, fuldt opladet selvfølgelig. Vælger du i stedet at køre af sted med det nye batteri, og aldrig skifte tilbage, vil en regning komme med posten. Hvor stor den bliver, vides endnu ikke.

Batteribytte vil komme i slutningen af året til udvalgte ladestationer i USA, for gradvist at øges i løbet af de næste par år. Det har været hentydet, at batteriskift i USA vil koste omkring 100 dollar, altså omkring 600 kroner, som er hvad det koster at fylde en tank benzin her i Danmark.

Når vi så ikke længere behøver at være nervøse over distancen for elbiler, er det bare at nyde stilheden. Og dermed musikken.

Lydanlægget
I tilfældet Tesla Model S vil man kunne vælge et udvidet musikanlæg som ekstraudstyr. For omkring 6.000 kroner ekstra får du et 580 watts 7.1 Dolby Pro Logic surroundanlæg med tilsammen 12 højttalere, foruden DAB+ radio. Tesla lover glimrende lyd, med noget udover det, står der desværre ikke specificeret. Andre producenter frister med eksklusive stereoproducenter, blandt andet får du Bang & Olufsen-anlæg i den nye Aston Martin Vanquish. Vi ville gerne have set nogle flere specifikationer på Tesla-anlægget. Det, der er helt sikkert, er, at i en stillegående bil som Tesla Model S, behøver man ikke spille lige så højt, som i en bil med brændselsmotor for at få en fantastisk musikoplevelse.

Teknorevolution
Tesla er for tiden meget omtalt af teknologipressen, fordi mange mener, firmaet er i færd med at revolutionere bilbranchen. Både med deres højteknologiske elbiler og med distributionsmetoden, som drejer sig om at sælge direkte til slutbrugeren via internet.

Batteriets levetid
Når det gælder levetider på batteriet, er det garanteret til 8 år, med ubegrænset kilometerstand for det med størst kapacitet, 85 kWh, 60 kWh-versionen er garanteret for lige så mange år, men begrænset til 200.000 km. Når batteriet har opbrugt sin levetid, kan det nemt skiftes ud. Men billigt er det ikke. 12.000 dollar for 85 kWh-versionen og 10.000 for 60 kWh-versionen koster det med dagens priser. Bruger man 1.500 kroner om måneden på benzin, bliver det 144.000 kroner på lige så mange år, altså ikke så særlig meget mere. Men batteriteknologien går stadig fremad, så forhåbentlig kommer omkostningerne ned.

Hvordan det forholder sig med batterilevetid og garanti, hvis man hele tiden bytter batteri på holdepladserne, er hidtil ikke blevet adresseret.

Ikke billig
Tesla Model S er ingen billig bil. Selv om den er fritaget for de fleste afgifter i Danmark, havner prisen på omkring 500.000 kroner for standardversionen med det største batteri. Men ved at den i USA koster det samme som en Porsche Panamera, som i Danmark koster over en million kroner (førnævnte Aston Martin Vanquish koster det tredobbelte af det). Så høj er afgiftsbesparelsen ved at vælge elbil. I øjeblikket.

Les videre
Exit mobile version