“Digitalt er digitalt, og du kan ikke høre forskel på to DAC’er.” Har du hørt det før? Det har MSB sikkert også, men det er ikke en leg, de har lyst til at lege. For når man ser på deres nye Sentinel DAC, som er opdelt i ikke mindre end tre kabinetter, er det svært ikke at tabe hagen på gulvet. Hvis du har en lejlighed til 2,5 millioner, og du stiller denne kreation på hylden, har du nu fordoblet prisen på dit hjem!
Hvad er Bit Diffusion Technology helt præcist?
Kernen i MSB Sentinels skyhøje pris er den nye teknologi, der kaldes Bit Diffusion Technology (BDT). Bag den poetiske markedsføring om kvantemekanik og “elektronets sandsynlighedstæthedsfunktion” gemmer der sig en mere konkret teknisk strategi.
Bit Diffusion Technology handler kort fortalt om at udnytte et højt antal parallelle DAC-moduler (32 stk.) til at implementere en sofistikeret form for støjformning.
Ved at fordele digitale konverteringsartefakter på mange uafhængige signalveje på en statistisk kontrolleret måde opnås en effekt, der ligner kvantemekanikkens sandsynlighedsfordelinger – et mønster af mikroskopiske fejl, der samlet set opfattes som mere organisk og naturligt af øret.
For mig ser det ud til at være en plausibel og faktisk ret elegant tilgang. At sprede kvantiseringsfejl over mange fysiske DAC-stier er en velkendt metode til at reducere korreleret støj og opnå et lavere effektivt støjgulv, hvilket faktisk kan resultere i en mere “analog” og organisk lydoplevelse.
Ingeniørkunst møder vulgær luksus
MSB Sentinel består af tre separate enheder: Digital Director (DSP-signalbehandling), Analogue Converter (selve DAC’en) og Power Supply. Denne tredelte struktur er en konsekvens af “performance above all”-filosofien og har reelle tekniske fordele i forhold til støjisolering.
Analogkonverterenheden er udstyret med hele 32 proprietære Hybrid DAC MKII-moduler, der er bygget med tusindvis af højpræcisionsdele fra rumfarten. Den har også en indbygget analog forforstærker med både XLR- og RCA-indgange. Systemets ur – Sentinel Clock – er ikke adskilt i sit eget kabinet, men er en del af DAC’en. Det er udviklet i samarbejde med en krystalproducent og kræver en specialdesignet, isoleret platform for at kunne håndtere den mekaniske oscillations ekstreme følsomhed.
Alle tre kabinetter er præcisionsbearbejdet i aluminium med en ekstrem præcision, der næsten kræver et mikroskop for at opdage produktionsvariationer.
Prisens psykologi: Mere end summen af delene
Når prisen på en DAC når op på 2,5 millioner kroner – og måske endnu mere, når alle afgifter og forsendelse er lagt til – bevæger vi os fra teknik til vulgær luksus. Produktet bliver ikke bare en lydkomponent, men et ekstremt statussymbol.
Prisen i denne klasse er ikke et udtryk for produktionsomkostninger plus margin, men snarere for, hvor mange enheder der realistisk set kan sælges. Ved at ende på 2,5 millioner kroner pr. enhed kan MSB muligvis nå break even med meget få solgte enheder.
Marketingafdelingens opgave er derfor at fremstille produktet som et ikon – en slags “lydens Bugatti Veyron”. Spørgsmålet er ikke længere “hvor meget bedre lyder den end en DAC, der koster 100.000?”, men “hvad siger det om dig, at du har denne DAC i din stue?”
Teknologisk troværdig, økonomisk absurd
Teknologien i MSB Sentinel virker troværdig og elegant. BDT er en reel og interessant tilgang til digital-til-analog-konvertering, og den kan helt sikkert give målbare og hørbare forbedringer.
Men prisen kan ikke retfærdiggøres af teknologien alene. Det skal forstås i sammenhæng med ekstrem luksus og statussymbolik – i samme kategori som avancerede ure, superbiler og kunst.
MSB Sentinel DAC-systemet koster 375.000 USD, hvilket svarer til omkring 2,5 millioner danske kroner. Det er langt over MSB’s tidligere topmodel, Cascade DAC (845.000 kroner). Med Sentinel har MSB skabt et produkt, der er lige så meget et statusobjekt som et lydprodukt – for de få, der har ører, pengepung og statusbehov til at sætte pris på det.
Mere info: msbtechnolog.com
