Mindre Spotify efter tabte fodboldkampe

Sådan påvirkes Spotify-lytningen under VM-kampene.

swe ptg circle

At foldboldfjernsyn påvirker musiklytning på Spotify er næppe overraskende. Hvis man sidder og følger med i kampene, lytter man næppe til musik samtidig. Men nok så interessant er det, hvad der sker efter kampene. Spotify har kigget nærmere på forbruget i de deltagende lande inden, under og efter en match.

Som man kan se på grafen herunder, styrtdykkede musiklytningen ved kampens start, og holdt sig lav under hele kampen. Men så snart der var fløjtet af, vendte mængder af lyttere tilbage i det vindende land. Sandsynligvis for at feste over resultatet til tonerne af “We Are The Champions”. I det tabende land fortsatte kurven dermod sit fald. Spotifys “data alkymist” Glenn McDonald gætter på, at taberne gik deprimerede i seng oven på kampen.

For at efterprøve teorien kiggede Spotify på kurverne i Spanien og Holland i løbet og efter sidste uges kamp, som Holland vandt stort med 5-1. Selv om det ikke var helt så tydeligt, var tendensen den samme.

news.spotify.com

Læs videre
Exit mobile version