Bliver Apple Music enden på Spotify?

Millioner af loyale kunder kan være redningen for en ellers relativt ordinær streamingtjeneste.

Lige siden Apples overtagelse af Beats, og dermed også streamingtjenesten Beats Music, har der kun været et spørgsmål om tid, før Apple ville lancere sin egen version. Og på Apples udviklerkonference WWDC i San Francisco var denne tjeneste showets “… and one more thing.

Men hvad er det så, som skal skille Apple Music ud fra konkurrenterne? Og hvad er det, som skal lokke ellers trofaste abonnenter til at skifte til en ny tjeneste?

Til en begyndelse får du adgang til hele musikkataloget fra iTunes Store, hvor der er over 30 millioner sange. Det er nogenlunde lige så mange, som Spotify og Google Music siges at have – og kun en anelse mere end Tidal og det gamle Beats Audio. Det er altså ikke mængden af ​​musik, der er afgørende, men snarere udvalget af kunstnere. Hvis Apple har formået at få rettighederne til at streame de store kunstnere, som konkurrenterne ikke har på lager, kan det gøre en stor forskel.

At påstå, at det at tjenesten byder på afspilningslister, der er skabt af mennesker snarere end af algoritmer, skulle være noget unikt, er lidt misvisende. En redaktion af musikeksperter, der er med til at guide brugerne til den nye musik, var netop WiMPs store fortrin. Og det er et område, som også Spotify har kastet sig over på det seneste.

Og at redaktionelle anbefalinger skulle være vigtigt, modsiges til en vis grad af “for dig”-funktionen. Her genereres forslagene nemlig automatisk på basis af de præferencer, som du har angivet – såsom hvilke sange du ofte spiller, hvilke album, du har købt, og de kunstnere, som du følger. Og det er i øvrigt en grundlæggende funktion hos alle konkurrenterne i forvejen.

Det næste salgsargument for Apple Music er radiostationen Beats 1, som skal udsende musik døgnet rundt, hele ugen lang med DJs fra Los Angeles, New York og London. Hvad meningen med dette er, kan man undre sig over. For det første er det åbenlyst en rent engelsksproget ide. Og med kun tre mennesker bag udvælgelsen af musikken, bliver variationen begrænset. Så hvis du ønsker at lytte til noget andet, kan du lige så godt slukke for radioen med det samme.

Apple Music Connect kan lyde som en god idé. Men spørgsmålet er, om ikke alle, der virkelig er interesserede i en kunstner, allerede følger vedkommende på Twitter, Facebook og Instagram? Nogle af de samme funktioner kan du også allerede få ved at følge kunstnere på Spotify.

Styrken er ​​Apple
Tjenesten i sig selv selv er med andre ord ikke så revolutionerende eller omfattende, at det bliver en bedre løsning for de, der i øjeblikket bruger andre tjenester. Men hvad der til gengæld lynhurtigt kan skaffe mange brugere, er de mange millioner, som allerede er tilhængere af Apple-produkter. Hvis du har en iPhone eller iPad og har overvejet at prøve streaming af musik, er det snublende let blot at trykke på den nye Music-app i iOS 8.4, når den bliver tilgængelig den 30. juni.

Og Apple er rigtig gode til at overbevise de, der tvivler. Det har ikke været let at få pladeselskaberne med på ideen med at tilbyde tre gratis måneder. Men netop dette vil få millioner af mennesker til at gøre forsøget, uden at de oplever, at de løber en risiko. Desuden er prissætningen virkelig lokkende for familier, hvor alle vil lytte med. Spotifys pris på 50 kroner for hvert ekstra familiemedlem føles pludselig dyr, når du kan betale 15 dollars for seks personer med Apple Music.

Man skal ikke undervurdere den fordel, at Apple allerede har 800 millioner kreditkortoplysninger i sit register i iTunes Store. At købe endnu en ydelse ved blot at trykke på en knap, vil nok føles meget sikrere end at skulle give en ny virksomhed sin tillid. Der er også en stor fordel for dem, der ønsker at eje deres yndlingsmusik. På Apple Music er skridtet fra at lytte til at købe meget kort og ligetil.

Den noget overraskende meddelelse om, at man også vil tilbyde Apple Music til Android dette efterår, ligner pludselig en fantastisk idé. I stedet for at gøre tjeneste til noget eksklusivt og forsøge at tiltrække nye kunder via telefoner og tablets, gør man i stedet sine fjender til sin kunder. Så selv om du ikke ejer et eneste af Apples apparater, vil du og dit kreditkort pludselig være indlemmet i Apples kunderegister.

Men Apple har også sine svagheder, der kan sætte en kæp i hjulet for tjenesten. Spørgsmålet er, hvor låst til Apples system, den vil blive. Spotify er i øjeblikket integreret i en bred vifte af tjenester og apparater. Hvis du ikke kommer til at kunne spille musikken fra Apple i dit Sonos-system, kommer et skifte nok slet ikke ind i overvejelserne.

Ingen indlysende bestseller
Konklusionen er, noget overraskende, at Apple ikke har gjort, hvad de normalt gør, når de skaber noget nyt. Nemlig at overraske med funktioner, finesser og brugervenlighed, der får dig til at sige “hvorfor har ingen gjort det før?” Hvad de har gjort, er, at gøre en temmelig almindelig musiktjeneste meget let tilgængelig for et stort publikum, sammen med en generøs prøveperiode, og en attraktiv pris.

Det er nok til, at tjenesten kan få fodfæste og blive meget stærkt på markedet. Men ikke nok til at tromle hen over alle konkurrenter. Vi vil også fremover komme til at se flere spillere på markedet med relativt lignende tjenester. Det er der plads til.

Les videre
Exit mobile version