Bil & Mobilitet Computer Sport & Træning Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhed

Microsofts cloudgaming går i luften 15. september

I første omgang bliver det alene Android-brugerne, der får glæde af at streame spil som to-go på mobilen.

Skrevet af / 06/08/2020 - 14:45
Microsofts cloudgaming går i luften 15. september

En smartphone er fantastisk tidsfordriv, men hardcore-gaming er ikke dens stærke side. Det er regnekraften alt for ringe til. Det problem har Microsoft en løsning klar på – i form af tjenesten Microsoft Cloudgaming (i testperioden kendt som Project xCloud), der lanceres i 22 lande i næste måned. Herunder alle de nordiske lande.

Microsoft Cloudgaming er er streamingtjeneste for spil. Spillene afvikles på kraftige servere i Microsofts datacentre rundt om på kloden, men styres fra din egen mobil. Oplevelsen bliver altså som at have en gaming-computer i lommen. Eller deromkring. Betjeningen bliver nødvendigvis anderledes: Enten touch eller via en Bluetooth-forbundet Xbox-controller.

Tjenesten går officielt i luften d. 15. september, hvor der vil være mere end 100 spiltitler til rådighed. Den dårlige nyhed er, at det i første omgang udelukkende bliver Android-brugerne, der får glæde af streamede spil. De 25 procent af mobil- og tabletbrugerne, der sværger til iOS, må have tålmodighed, indtil Apple kan godkende xCloud-app’en. På det punkt deler xCloud skæbne med konkurrenten Google Stadia, der heller ikke fås til iOS.

For at kunne spille med, kræves et abonnement på Microsoft Xbox Game Pass Ultimate. Det koster 99 kr om måneden, og giver samtidig adgang til de sammer over 100 spiltitler på både PC og Xbox.

For at få en glidende spiloplevelse uden lagging kræves en hurtig forbindelse. Microsoft anbefaler 5GHz trådløst netværk eller en mobil dataforbindlese på mindst 10 Mb/s.

John Alex Hvidlykke
(f. 1964): Journalist og tester. John har arbejdet for Lyd & Billede siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, højttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskæftiget sig med tech-journalistik siden 1982 (!) og har arbejdet for talrige magasiner i forskellige roller, bl.a. GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har desuden skrevet en lang række bøger og undervisningsprogrammer om IT.

Skriv din kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Razers nye samarbejde tager kunderne med bukserne nede

Gaming-flagskibe fra LG

Sådan bliver PS5 Pro

Streaming og teamsnak i farver

PS5-opdatering rulles ud nu

Spil PS5 i Sonys Afeela-bil

Epic Games må hoste op

Samsungs 3D-skærm uden 3D-briller

Razer giver dig et los bagi

Skærmene skal være store - og PC'erne kloge

MSI lægger en klo på håndholdt gaming

HP og OMEN løfter sløret for fremtidens computere og gaming-udstyr

0
Lyd & Billede
Scroll to Top