Apple

Så er der nu hjælp at hente.
forfatter

Har du købt en dyr MacBook Pro fra Apple blot for at opleve, at din såkaldte Retina-skærm efter noget tid bliver fyldt med større eller mindre plamager? Så er du langt fra alene. Faktisk er der så mange brugere, som oplever dette problem, at det har fået sit eget navn – Staingate!

staingate.org, som er oprettet af utilfredse MacBook-kunder, kan man se talrige billeder af skærme, som er ramt af de mystiske pletter. Se galleriet herunder for eksempler på MacBook-skærme ramt af plamager.

6 12 13
<
>
Foto: Staingate.org

Plamagerne eller pletterne kan både optræde langs skærmkanten og på midten af skærmen, men selvom der er forskel på pletternes placering og størrelse, så er årsagen den samme: Den anti-reflekterende belægning på skærmen bliver ridset eller falder af.

Der er ikke tale om noget nyt problem. Faktisk har det i følge Macrumors.com været kendt i hvert fald siden august 2013, hvor de første klager begyndte af dukke op på forskellige bruger-fora, og det er MacBook Pro’er fra midten af 2012 frem til modeller fra midten af 2014, som er berørt.

Hidtil har det været kompliceret eller helt umuligt at få hjælp fra Apple, med mindre problemet dukkede op i løbet af MacBook’ens garantiperiode – eller den 3-årige dækningsperiode hvis man har investeret i forlænget garanti via Apple Care – men nu har Apple sadlet om og tilbyde at hjælpe alle plamage-ramte brugere, uanset om garantien på deres MacBook er løbet ud eller ej. Det skriver Macrumors.com.

Den amerikanske Apple-blog citerer en intern meddelelse fra Apple om et såkaldt Quality Program, der skal håndtere det omsiggribende problem. Beskeden er, at hvis kunden har en MacBook eller en MacBook Pro med beskadiget skærm, så skal skærmen skiftes ud gratis op til tre år efter købsdatoen. Eller op til et år efter den 16. oktober 2015, afhængig af hvilken periode, der er den længste.

Vi har spurgt Apple, om det pågældende kvalitetsprogram også gælder i Skandinavien. Og om hvordan man skal forholde sig, hvis man har en MacBook med beskadiget skærm, men har købt maskinen hos en tredjeparts-forhandler.

Vi har endnu ikke modtaget noget svar fra Apple, men vi går stærkt ud fra, at Apples kvalitetsprogram vedrørende denne fejl også vil gælde for skandinaviske kunder.

Vi opdaterer denne artikel med Apples officielle standpunkt, så snart vi hører tilbage fra Apples pressetalsmand.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Strategidirektør for Publish AS og journalist. Peter har arbejdet for Lyd & Billede siden 2012. Han har været aktiv som tech-journalist for talrige medier siden 1998, bl.a. som chefredaktør for gadget-magasinet GEAR og som journalist for magasinerne PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartphones og andre bærbare enheder samt om teknologisk innovation, herunder 5G, elektronisk mobilitet og smarte hjem.