Nyhed

Ford fremviser vild og vanvittig Mustang Mach-E med 1400 elektriske hestekræfter

En ny prototype med hele syv elmotorer og en gigantisk vinge skal demonstrere Fords nye elbil-teknologi.
forfatter

Der er allerede skrevet meget om Mustang Mach-E: Fords elektriske muskel-SUV kan blive en spændende udfordrer til mange relativt “kedelige” el-SUV-konkurrenter, når den rammer markedet i begyndelsen af det nye år. Den vildeste udgave, Mach-E GT, får efter planen 465 hestekræfter og 830 Nm drejningsmoment, som får bilen til at accelererer fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder.

Men Ford har nu afsløret noget, der er VÆSENTLIG vildere!

Den nye Mustang Mach-E 1400 er en prototype med hele 1419 HK og syv elektriske motorer, som er “udviklet for at vise, hvor vild en ydelse og kraft en helelektrisk Mustang kan levere”.

Mustang Mach-E 1400

Ford Mustang Mach-E 1400. (Foto: Ford)

Mustang Mach-E 1400 har hele syv elektriske motorer, hele fem mere end Mach-E GT. Tre af dem er koblet til differentialet foran, og fire er koblet til det bagi, med en enkel drivaksel. Det gør, at de kan justeres til alt fra drifting til kørsel i høj hastighed på bane.

Bilen er udviklet af Fords Performance-afdeling i samarbejde med RTR og findes kun i ét eksemplar. Prototypen er baseret på et Mustang Mach-E GT-karosseri, men både chassis og drivlinje er specialproduceret for at opnå de ekstreme ydelser.

Læs også: 20 seje stereoanlæg på fire hjul

Batteripakken er ikke særlig stor – kun 56,8 kWh – men består af nikkel-mangan-kobolt-celler, som giver ekstremt høje ydelser og høj udladningshastighed. Batterisystemet afkøles af en såkaldt dielektrisk kølevæske under opladning for at reducere ladetiden.

Mach E 1400 er bagpå udstyret med en kraftig justerbar vinge, som giver mere end 1000 kilo marktryk i 257 km/t! (Foto: Ford)

Et af formålene med prototypen (bortset fra at vise sig frem og have det sjovt!) er ifølge Ford, at man kan teste, hvordan forskellige drivlinje- og chassisopsætninger påvirker energiforbrug og ydelse. Det inkluderer muligheden for at køre med både for- og baghjulstræk og firehjulstræk. Opsætningen til drifting og banekørsel er også helt forskellig. Kræfterne kan også fordeles ligeligt mellem for- og baghjulene eller bare foran eller bagi.

Fords nye elbil får Bang & Olufsen-anlæg Lyden i en bil er vigtig, siger Ford, og vi kunne ikke være mere enige.

– Vældig sjov bil at køre i

– Dette er det perfekte tidspunkt til at udnytte vores elektriske teknologi og lære og bruge denne viden på vores andre modeller. Mustang Mach-E bliver en vældig sjov bil at køre i. Mustang Mach-E 1400 leverer derimod en helt vild køreoplevelse, siger chief programme engineer for Mustang Mach-E Ron Heiser.

Standardudgaven og den vilde udgave af Ford Mustang Mach-E. (Foto: Ford)

– At sidde bag rattet i bilen her har fuldstændig ændret min opfattelse af, hvad kræfter og drejningsmoment er. Oplevelsen er helt umulig at beskrive. En køretur i bilen kan bedst sammenlignes med en rutsjebanetur, siger grundlægger af RTR Vehicles Vaughn Gittin Jr.

– Udfordringen var at kontrollere de ekstreme kræfter, som de syv elektriske motorer leverer. Mustang Mach-E 1400 er et eksempel på, hvad vi kan få en elektrisk bil til, siger motorsportsdirektør i Ford Performance Mark Rushbrook.

Tjek det selv ud i videoen herunder!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.