True Detective 2 begynder at tage form

Skaberen af den kritikerroste TV-serie "True Detective", Nic Pizzolatto, giver pokker i forventningerne til anden sæson.

I 15. august-udgaven af Hollywood Reporter lægger  succesforfatteren (som er tidligere bartender) kortene på bordet. Før True Detective var to episoder af “The Killing” således det eneste, som han havde på CV’et. I “True Detective” var han manuskriptforfatter på samtlige episoder, samt producent.

Den nyskabende HBO-serie med Matthew McConaughey og Woody Harrelson i hovedrollerne satte en ny standard for krimier. Her tog man sig god tid til at opbygge plottet, og karaktererne havde lange dialoger med stærke psykologiske undertoner. I tillæg til et særdeles gribende, mørkt og spændende plot fik vi skuespil i verdensklasse af McConaughey og Harrelsons seriemorderjagt på kryds og tværs af Louisiana. Dog stod det allerede før indspilningen klart, at serien skulle have nye hovedroller i hver sæson.

Pizzolatto tager de store forventninger med knusende ro, og siger at han vil lave serien akkurat på den måde, som han selv ønsker.

“I don’t think you can create effectively toward expectation. I’m not in the service business.”

Han har tidligere afsløret, at sæson nummer to vil handle om stærke kvinder, flere grumme mænd og en hemmelig (okkult?) historie omkring det kollektive transportsystem i Californien – nok en gang med en mordgåde som bagtæppe.

Nu kan Pizzolatto afsløre, at der kun bliver tre sæsoner i alt, og at anden sæson vil få forskellige instruktører (i modsætning til første sæson, hvor alle episoder blev instrueret af Fukunaga). Desuden kommer Scott Lasser ind som medskribent. Flere instruktører skal angiveligt sætte mere skub i produktionen. Der går desuden rygter om store modsætninger mellem Pizzolatto og instruktøren af første sæson.

Han afslører, at sæson to vil have have tre hovedroller, hvoraf to af dem er politi-folk og en af dem en kvinde. Collin Farrell er den eneste, som til dato er bekræftet. Det svirrer desuden med (mere eller mindre kvalificerede) rygter om, at Vince Vaughn (!) og Elisabeth Moss skal få ledende roller. Vi glæder os stærkt til anden sæson, og den har virkelig meget at leve op til: Første sæson er nemlig nomineret til hele 12 Emmy-priser.