annonce

It’s a Sony!

Men det er ikke sikkert, at du får den at se på vejene.

annonce

At sige, at Sony overraskede på CES 2020, er næppe en overdrivelse. Selv om vi lever i elektrificeringens tidsalder, hvad mobilitet angår, vækker det opsigt, når elektronikgiganten viser en elbil frem på CES-messen i Las Vegas.

Den bil, der er tale om, hedder Vision-S og er et koncept, der skal demonstrere den japanske gigants mange teknologiafdelingers betydning for elektrificeret mobilitet. Men som udstyrsleverandør, ikke som bilproducent.

Der er altså ingen grund til at afbestille den nye Tesla.

(Foto: Sony)

Prototype bygget i Østrig

Konceptbilens design bærer mindelser om både Teslas og Porsches elbildesign, og selv om bilen ser temmelig produktionsklar ud – den er trods alt bygget på en platform fra Magna Steyr, der netop giver sig af med bilproduktion – er det usandsynligt, at den nogensinde vil blive set på vejene.

(Foto: Sony)

Fuld af sensorer og kameraer

Sony sagde egentlig ret lidt om Vision-S på pressekonferencen, men vi ved, at den også er udstyret med teknologi fra Bosch, Continental, BlackBerry, Nvidia, Qualcomm og GeneTex, og at den har 33 forskellige sensorer og udvendige kameraer, 360 graders lyd indeni og – som man kan se – masser af skærmareal både foran og bag i bilen.

Blandt sensorerne finder vi ToF (Time of Flight), der beregner afstande og fart for personer og objekter 360 grader rundt om køretøjet. Det giver ikke 100 procent autonom selvkørsel, men hjælper føreren til bedre sikkerhed og navigation i trafikken.

(Foto: Sony)

Skræddersyet lydanlæg

Konceptbilen har Sonys 360 Reality Audio med højttalere også i sæderne, som er skræddersyet til Vision-S for optimal lyd for alle i kabinen.

annonce

Læs også: Tesla Model 3 Premium Sound

annonce

Vision-S har to elektriske motorer på tilsammen 544 hk, som flytter dig fra nul til hundrede på 4,8 sekunder og giver en tophastighed på 240 km/t.

Den måler 4,9 meter i længden, er 1,9 meter bred og lægger sig lidt under Tesla Model S, hvad størrelsen angår, og ligesom på sidstnævnte er vægten høj: 2.350 kg.

Akselafstanden på 300 cm vidner om en rummelig kabine, hvor der bør være god plads både foran og bagi.

(Foto: Sony)

Rækkevidde?

Rækkevidden er ukendt. Sony siger intet om det – det er trods alt en prototype – men på de officielle billeder kan man se, at der står Range 344 m på skærmen foran førerpladsen, hvilket svarer til ca. 550 km.

annonce
Har du noget at tilføje?
Velkommen til Lyd & Billedes diskussionsforum. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at slette eller moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktion@lydogbillede.dk.

Læs også

Klipsch lytter til kritik og forbedrer højttaler

Bliv fit med Philips

Er der forskel på højttalerkabler – og hvorfor?

Ny telezoom til Pentax-fotografer

Denne netværksafspiller er alt, hvad du behøver. Måske nogensinde.

En Grammy til Norge

Det bedste begynderkamera er blevet endnu bedre

Fujifilm har forbedret alt det, vi kritiserede ved X-T100.

Få bedre video-optagelser med en gimbal

JBL udfordrer Klipsch Reference

Microsofts halvhjertede iPad Pro-dræber fortsætter tradition og fejler

Gallapremiere på Ragnarok – se billeder og video

Sonos-chef: Undskyld!

Denne lyd kan du godt glemme med trådløse hørepropper

Sonos-chef: Undskyld!

Alle produkter vil fortsat fungere efter maj, lover Sonos' CEO, Patrick Spence.