Som alle andre nye (især kinesiske) bilmærker vil Svensk-kinesiske Zeekr gerne give det danske publikum et indtryk af, at man får meget mere for pengene hos dem end hos de etablerede mærker.
Zeekr er dog ikke helt uden erfaring i Europa. De er ejet af Geely-koncernen, som også står bag Volvo, Polestar, Lotus og Lynk & Co. Og ligesom især førstnævnte er bilerne udviklet i både Kina og Sverige med et fokus på moderne design, klassisk komfort og teknologi. Og argumenterne for at købe den nye Zeekr 7X, som vi netop har testkørt i Portugal, er særdeles gode.
De første 7X leveres i Norge og Sverige fra maj i år, hvor den mindre SUV X og store sedan 001 allerede er lanceret. I Danmark forventes 7X, X og 001 at kunne købes hen over sommeren.
Det gyldne batteri
Det helt store hovedargument for Zeekr 7X er dens batteri og dertilhørende opladningshastighed. Ladetiden for det såkaldte 800-V-”Golden Battery” er blandt de bedste i verden. DC-hurtigladning i 7X er på 360 kW, og AC-ladning til derhjemme er på 22 kW. Det betyder, at bilens 75 kWh batteri kan oplades fra 10-80 procent (eller 336 kilometers ekstra rækkevidde) på kun 13 minutter! Typisk er vi tilfredse med en 10-80-tid på 30 minutter og imponeret ved 20 minutter. Faktisk kan jeg i skrivende stund ikke finde en bil på markedet, der lader hurtigere end Zeekr 7X.
Har man købt 7X med det store 100 kWh batteri, klares 10-80 % igen på imponerende 16 minutter. Og når de europæiske ladere engang kan levere det, så kan 7X lade med op til 480 kW.
Lader man i hjemmet, kan 10-100 % klares på udelukkende 4,5 timer (5,5 på det store batteri) med 22 kW AC-ladning, hvilket er særligt praktisk, hvis man har to elbiler i hjemmet, som deles om en lader. Her er de sædvanlige 11 kW for langsomt til de fleste. Den hurtigere AC-opladning gør det også muligt at lade hurtigere i den periode, hvor strømmen er billigst.
Overraskende pris
Zeekr 7X kommer i tre versioner.
Den billigste Core har et 75 kWh batteri, baghjulstræk og 480 km WLTP-rækkevidde. Prisen starter på 400.000 kroner, en del lavere end forventet, når man tager størrelse, standardudstyr og især den vilde ladetid i betragtning. Bilens 416 hestekræfter sikrer, at 0-100-tiden er på fornuftige 6 sekunder.
For 440.000 kroner kan man i stedet få Long Range-modellen, der har samme motor (og derfor samme baghjulstræk, hestekræfter og 0-100-tid), men til gengæld det store 100 kWh batteri, som giver hele 615 km rækkevidde.
Er det performance og/eller firhjulstræk, man er ude efter, må man op i topmodellen Prestige til 500.000 kroner, som har det store 100 kWh batteri, dobbeltmotor med firhjulstræk og 630 hestekræfter, hvilket får dig til 100 km/t på blot 3,8 sekunder. Der følger desuden en del ekstraudstyr, såsom luftundervogn, med i købet. Rækkevidden er på 543 km WLTP.
Ekstraudstyrslisten inkluderer ting som lædersæder med massage, køling og ventilation, head-up display, anhængertræk og deres egenudviklede 2.160 W lydsystem med 21 højtalere. Elektriske døre kan også medkøbes, hvis det virker for proletar-agtigt at åbne og lukke dem med håndkraft.
Alle versioner af bilen kan trække 2 ton på krogen.
Stor komfort på bagsædet
L&B Home har lånt 7X på en regnvåd dag, en lille times kørsel fra Lissabon. Bilen er den topudstyrede model Prestige med alle tænkelige tilkøb, inklusiv de meget unødvendige elektriske døre og 21-tommer fælge. Den grønne farve, som bilen også fås i, er absolut den flotteste.
Indeni er sæderne ægte læder, og centerkonsollen domineres af en 16” touchskærm. Styresystemet er Zeekr’s eget og er hverken værre eller bedre end andre ”ingen-knapper-kun-skærm”-systemer. Man vænner sig hurtigt til det, og der er et par velvalgte genveje til at slå køreassistenter fra, så man ikke skal afbrydes konstant. Hele molevitten drives af en topmoderne Qualcomm Snapdragon 8295-chip, der giver en hurtig responstid. Noget, som dog ikke var tilfældet med de fysiske knapper til døre og vinduer, som reagerede forvirrende langsomt og gav os fornemmelsen af at have gjort noget forkert. Med lidt held bliver dette fikset i softwaren, inden bilerne udkommer.
Loftet er af glas, og rundt omkring finder man de forkromede højtalere, som udgør det gigantiske 2160 W anlæg. Der er selvfølgelig også trådløse og kablede opladere samt Apple Carplay og Android Auto. Interiøret er klassisk opbygget med gode materialer og et par flotte designdetaljer, som er værdsat i en bil i denne prisklasse, men heller ikke skiller sig mærkbart ud.
På bagsædet bliver man overrasket over komforten. Benpladsen er uovertruffen, størrelsen taget i betragtning, og sæderne kan endda justeres (elektrisk) frem og tilbage. Kombineret med det store glastag føles bilen særdeles rummelig. Massagesæderne findes dog kun foran og tilbyder en behagelig rejse på passagersædet, men de kan være en smule distraherende på førersædet, hvis man kører andet end motorvej. Det er dog meget værdsat at se massagesæder som ekstraudstyr i en bil i denne prisklasse, hvilket ellers normalt er reserveret til langt dyrere modeller.
Bagagerummet er på 539 liter, og bilens frunk rummer 66 liter mere.
Zeekr’s eget anlæg
En anden luksusegenskab er det egenudviklede Zeekr-anlæg på hele 2.160 W, som kan tilkøbes i Long Range- og Prestige-modellerne. Det kommer som ingen overraskelse, at det kan spille absurd højt. På trods af den enorme power og ikke mindre end 21 enheder lyder anlægget ikke lige så detaljeret og medrivende som Dynaudio-anlæggene i konkurrenterne fra BYD og Xpeng.
Der mangler hverken subbas eller diskant, men mellemtonerne er ret kedelige, og der mangler generelt følelse og nerve i lyden. Bassen er kraftfuld, men ikke udpræget detaljeret, desværre. Jeg ville nok stille mig tilfreds med standardanlægget, som har 10 enheder og en subwoofer, selvom jeg ikke havde mulighed for at teste det på presseturen.
Køreegenskaber
På de portugisiske veje er 7X en stabil og komfortabel oplevelse. Luftundervognen får selv de 21-tommer fælge, som bilen er monteret med, til at være behagelige på både motorvej og i byen. Vindstøjen er på et helt acceptabelt niveau, og det er svært at finde tegn på, at byggekvaliteten ikke er, som den bør være. Zeekr 7X kan sagtens konkurrere med Volvo og Polestar, når det kommer til kvalitet.
På små ujævne skovveje er bilens off-road-mode en hurtig måde at hæve undervognen på og optimere bilens vejgreb, så man kommer fint igennem. Zeekr 7X er ikke tænkt som en seriøs off-roader, men en dedikeret off-road-knap giver i det mindste en følelse af, at man ikke ødelægger bilen, hvis den skal bruges lidt hårdt en gang imellem.
Lige som mange andre elektriske biler har topmodellen et sporty aspekt. De 630 hestekræfter taler for sig selv, og accelerationen er yderst tilfredsstillende. Selvom bilen sagtens kan presses i svingene og give smil på læben, er den ingen sportsvogn. Det er den alt for tung til, og følingen i rattet er for distanceret. Til gengæld er det en meget tryg oplevelse at presse bilen gennem de små bjergveje. Den er selvsikker i sit vejgreb, og man frygter aldrig at miste kontrollen, hvilket giver mod til at give den lidt ekstra gas (eller el?).
Bilen opildner ikke til sporty kørsel, og de gode køreegenskaber er bedst tjent til hverdagskørsel, hvor man kan lave præcise og hurtige overhalinger uden bekymring.
Zeekr 7X kan lidt af det hele og til en favorabel pris. Der er ingen åbenlyse kompromiser, og den har potentiale til at blive en folkelig succes, især hvis man tidligere har forkastet elbiler grundet langsom ladetid.
Zeekr fortæller selv, at de gerne vil være et firma, som giver deres kunder mere, end de er vant til at få. Med Zeekr 7X forstår man, hvad de mener.