Volkswagen dropper egen softwareudvikling til fordel for Rivian og Xpeng

Efter års problemer med software-afdelingen Cariad køber Volkswagen nu teknologi fra amerikanske Rivian og kinesiske Xpeng i stedet for at udvikle den selv.

Volkswagen TOP

(Foto: Volkswagen)

Volkswagen har gennemført en total omstrukturering af software-afdelingen Cariad. I stedet for at udvikle teknologien internt, køber den tyske bilkoncern nu primært løsninger fra eksterne partnere, oplyser koncernchef Oliver Blume ifølge Financial Times.

“Vi har lavet vores lektier,” sagde Blume ved et arrangement i München, hvor han forklarede, at Cariad nu er klar til at konkurrere med Tesla og kinesiske producenter, lover han.

Læs også Nyhed: ID. EVERY1: Volkswagens billigste elbil kommer i 2027 Volkswagen vil indtage massemarkedet med den nye konceptbil ID. EVERY1. Den færdige elbil kommer sandsynligvis til at hedde ID.1, og den forventes på vejene i 2027 med et meget attraktivt prisskilt.

200 udviklere har forladt VW

Det tidligere Cariad-team på omkring 200 softwareudviklere har for størstedelen forladt Volkswagen-koncernen, fortæller interne kilder til Financial Times.

Den nye strategi bygger i stedet på partnerskaber med amerikanske Rivian og kinesiske Xpeng.

Et joint venture mellem VW og Rivian i Californien beskæftiger allerede cirka 1.300 medarbejdere. Samarbejdet fokuserer indledningsvis på software til Rivians SUV-model R2, hvorefter der skal udvikles løsninger til Volkswagens egne modeller.

Læs også Nyhed: Sikkerhedsekspert hackede Volkswagen-app med frit tilgængelige stelnumre En sikkerhedsekspert har afsløret, hvordan han kunne få fuld adgang til Volkswagen-biler gennem en alvorlig sikkerhedsbrist i producentens officielle app. I praksis kan hackere nøjes med bilens stelnummer - information der typisk er synlig gennem forruden.

Porsche Macan og Audi Q6 e-tron får ny software først

De første VW-biler med den nye software bliver den opdaterede Porsche Macan og Audi Q6 e-tron. Cariad har desuden til opgave at opdatere Volkswagens eksisterende software-platforme og integrere nye løsninger udviklet af Rivian.

En væsentlig udfordring bliver at tilpasse Rivians software, som oprindeligt er udviklet til elektriske køretøjer, til biler med forbrændingsmotorer og hybridteknologi. VW og flere af koncernens datterselskaber har udskudt lanceringen af nye elbiler og forlænget levetiden på eksisterende modeller med forbrændingsmotorer. Den nye software skal derfor også kunne fungere i disse biler.

Læs videre
Exit mobile version