TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Teslas nye batterier er ikke noget ud over det sædvanlige

På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.

forfatter
Publiceret 20/09/2022 - 15:43

Batterivæddeløbet er i fuld gang, og slaget står om hvorvidt faststof-batterier eller lithium-ion-batterier med silicium-anoder bliver det nye store. Ikke mindst indenfor elektriske køretøjer.

For ret nøjagtigt to år siden havde Tesla sin “Battery Day”, hvor de lancerede planerne om nye batterier med større cellestruktur og væsentlig bedre kapacitet. 4680 er navnet på de nye celler, hvilket beskriver størrelsen: 46 x 80 millimeter.

Tesla Battery Day Elon Musk
Elon Musk på “Battery Day”, 22. september 2020. Foto: Screenshot

Med silicium, uden kobolt

For Tesla skulle nemlig gøre de nye batterier helt koboltfri, og desuden pakket fuld af silicium i anoden. Teslas batterier har allerede en lille portion silicium i anoden, som ellers består af grafit. Siliciumet øger kapaciteten og dermed rækkevidden, og gør desuden opladningen hurtigere.

Men silicium har en omkostning, nemlig at det udvider sig med hver opladning og til sidst revner. Derfor er der en grænse for, hvor meget silicium der kan bruges, før batteriet bliver skrøbeligt og uregelmæssigt.

Læs også Blandt de allerfedeste familiebiler Når man har brug for plads til hele familien, men gerne vil have noget, der virkelig kan rykke, er Model Y Performance noget af det bedste, man kan få.
Tesla Model Y Performance front angle 2

Genialt kompromis?

I dag forskes der i batterier, hvor mængden af ​​silicium i anoden kan øges, samtidig med at man forhindrer udvidelse. Under “Battery Day” lancerede Tesla en “det enkleste er bedst” ​​tankegang.

Hvor mange andre tyer til eksotisk, ultrarent silicium lavet af nanotråde 4-5 nanometer i diameter, eller omkring 5.000 gange tyndere end et gennemsnitligt menneskehår, ville Tesla i stedet bruge metallurgisk silicium, altså minimalt forarbejdet med lav renhed. Dette er meget billigere, samtidig med at det giver de meget større silicium-partikler plads til at udvide sig i anoden, uden at battericellen svulmer.

Derudover skulle de nye Tesla-celler laves helt uden kobolt. Hvilket både er kontroversielt, fordi det ofte udvindes ved hjælp af børnearbejde, og også fordi det forbindes med brandfare.

blank
YouTube-kanalen Munro Live skiller Tesla-batteriet ad. Foto: Screenshot

Helt almindelige batterier

4680-cellene var stadig på forskningsstadiet under “Battery Day”, og de har naturligvis taget tid at udvikle. To år er dog ikke meget tid for Tesla og deres samarbejdspartnere (blandt andre Panasonic) til at tackle alle forhindringerne på vejen.

Men i sommer blev de første Model Y’ere med de nye batterier frigivet fra Texas-fabrikken. Og det viste sig at være en ny og mere overkommelig basismodel (Standard Range med firehjulsdrift) med kortere rækkevidde! Og den var sandelig heller ikke specielt meget lettere (kun 10 kilo); hvilket har fået mange til at spekulere i om de nye batterier måske alligevel ikke havde nogen specielt højere energitæthed.

Læs også Teslas vildbasser kan endelig bestilles De heldigste får deres Model S Plaid og Model X Plaid allerede før nytår.
Tesla Model S Plaid 2

Nu har flere eksperter, blandt andet YouTube-kanalerne Munroe Live og The Limiting Factor, skilt en 4680-celle ad og analyseret den. Det viser sig at batterierne slet ikke er særlig banebrydende alligevel.

The Limiting Factor
Jordan Giesige fra YouTube-kanalen The Limiting Factor reagerer på Teslas 4680-batterier. Foto: Screenshot

Silicium er fjernet, men ikke kobolt

For det første indeholder de ikke silicium. Overhovedet. Anoden består af den samme grafit som de fleste andre batterier. Batteriet har desuden noget kobolt i katoden, ligesom andre batterier.

Det er lidt skuffende, og ikke mindst overraskende, eftersom kinesiske BYD allerede producerer et koboltfrit Blade-batteri, som bruges i deres egne biler. Og Tesla har tidligere brugt lidt silicium i sine eksisterende battericeller; dette silicium er altså blevet fjernet nu.

Der er i det hele taget ikke rigtig noget usædvanligt ved batteriet, andet end størrelsen på cellerne. Hensigten med de større celler var at give batteriet et forspring hvad angår energitæthed – men interessant nok har den store størrelse krævet en tykkere ydre skal, som således spiser hele det forspring, som disse celler skulle have haft.

Tesla Model Y Performance scaled 1
Den første bil med Teslas 4680-batteripakke er en firehjulsdrevet Model Y Standard Range, som indtil videre kun er tilgængelig på det amerikanske marked. Illustration: Tesla

Ordinær nu, fantastisk engang i fremtiden?

Vi bør dog endnu ikke slå benene helt væk under Teslas 4680-projekt. Der er masser af plads til forbedringer, og udviklingen i denne serie fortsætter.

Det giver vel mening at første generation af de nye battericeller bliver anvendt i en ny og mere overkommelig bil med kortere rækkevidde. Imens går udviklingen videre, og efterhånden som batteriteknologien bliver bedre, og de finder en måde at implementere de nye teknologier på, så vil 4680-batterierne forhåbentlig blive rigtig gode.

Men indtil videre kan begejstringen ligge på et nok så lille sted.

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.

Skriv en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
blank
Ruller ud i 2024 Mercedes-Benz bekræfter at den elektriske Geländewagen kan forventes i slutningen af 2024.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
blank
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Følg Lyd & Billede