Tesla Roadster: 0-100 km/t på 1,1 sekund?

Den kommende Tesla Roadster får en accelerator fra rumfartsselskabet SpaceX. Og kan blive verdens hurtigste bil.
Annonce
Annonce
forfatter

At sætte en raketaccelerator i en bil virker som det glade vanvid og kun noget, man ser på film. Lige noget for Elon Musk, med andre ord!

Det var omtrent på denne tid sidste år, at Tesla-chefen afslørede, at den kommende Tesla Roadster vil få en særlig funktion kaldet SpaceX-pakken. En fan har forestillet sig, hvordan SpaceX-acceleratoren kan se ud:

Visualisering af Tesla Roadster med SpaceX-accelerator. (Illustration: CharlieAutomotive/Instagram)

Men Musk hævder, at den bliver mere diskret, skjult bag nummerpladen:

Hvorvidt Roadster rent faktisk får en SpaceX-pakke, kan man kun gætte på, men når det handler om Elon Musk, kan man aldrig være sikker.

Tesla Roadster bliver måske verdens hurtigste

Hvis det er stemmer, at Tesla Roadster får SpaceX-teknologi om bord, så taler vi om en vanvittig acceleration!

YouTube-kanalen Engineering Explained har brugt Newtons fysiske love til at regne på, hvor hurtig Roadster kan blive. Og har fundet ud af, at den godt kan gå hen og blive verdens hurtigste serieproducerede bil nogensinde!

Forskeren bag kanalen, Jason Fenske, har taget eksisterende information, som Elon Musk har afsløret om den næste generation af Roadster, og beregnet, at bilen vil veje ca. to tons. Med en opgivet standardacceleration fra 0 til 60 mph (0-97 km/t) på vilde 1,9 sekunder taler vi om en G-kraft på omkring 1,44.

Sådan kommer Roadster til at se ud, ifølge Tesla selv. (Illustration: Tesla)

2,5 G

Men når man så lægger SpaceX-acceleratorerne – der fungerer ved, at flydende gas udvider sig – oveni, er det pludselig 2,5 G, vi taler om. Ved at anvende Newtons 2. lov, hvor kraft er lig acceleration gange tid, når Fenske frem til, at Tesla Roadster kan accelerere til 60 mph på svimlende 1,1 sekund.

I så fald bliver Roadster den hurtigst accelererende serieproducerede bil nogensinde. Langt foran Ultima Evolution og Dodge Challenger SRT Demon, der begge når samme hastighed på 2,3 sekunder. Roadster vil slå dem begge, selv uden SpaceX-udstyret bagi.

Hvis den skal slå den japanske super-elbil Aspark Owl, har Roadster derimod brug for hjælp. Aspark Owl skal nemlig kun bruge 1,69 sekunder på at nå 60 mph. Men den er, ligesom Roadster, stadig under udvikling, så vi må vente og se, hvilken bil der rent faktisk bliver den hurtigste.

Prototype af Aspark Owl på biludstillingen i Paris 2018. (Foto: Alexander Migl)

Hvad skal man med det?

Vi kan ikke komme på nogen praktiske grunde til, at en bil har en acceleration på 2,5 G. Man bliver helt svimmel allerede ved tanken om 0-100 km/t på under tre sekunder. Men der er heller ikke nogen praktiske grunde til at have en bil med en tophastighed på over 300 km/t, og dem laves der jo mange af.

I virkeligheden handler det om noget andet. For en bilproducent som Tesla handler det om at vise, hvor langt man er kommet rent teknologisk; om at bryde grænser, som konkurrenterne stadig klør sig i hovedet over. Når man kan demonstrere, at man har kundskaberne til at lave verdens hurtigste bil, ligger det ligefor at tro, at de samme kundskaber kan bruges til at lave verdens bedste bil.

Og det er dét, det drejer sig om.

Kilder:

teslarati.com

topspeed.com

/ registrér dig for at læse denne artikel gratis

Bekræft venligst inden tilmelding

Jeg accepterer Lyd & Billedes Vilkår og betingelser. Jeg vil gerne modtage nyhedsbreve og information. Dette kommer kun et par gange om måneden. Du kan til enhver tid afmelde dig.

eller tilmeld dig via e-mail

Glemt adgangskode? Indtast venligst din e-mailadresse. Du vil modtage en mail med et link til at lave en ny adgangskode.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
Annonce
Annonce

Læs også

Efter optøjerne i Washington har de sociale medier taget grovfilen i brug. Er det censur eller rettidig omhu?
SoundBeamer er en lydenhed til skrivebordet, der udstråler lyd direkte til hvert øre.
Kan revolutionere billedoplevelsen fra VR-briller.
Ventilation? Vægkunst? Eller kan det have noget med akustikken at gøre? Vi giver svaret!
En af de mest populære Netflix-film nogensinde får snart sin opfølger(-e?).
Det kræver ikke særlige super-ører at høre forskel på hi-fi-udstyret. Enhver med en nogenlunde normal hørelse kan gøre det. Det handler alene om teknik og lidt øvelse.
De to kinesiske mobilproducenter vil fremover udvikle produkter i fællesskab.
Nu kan du glæde dig til mere pomp, pragt, intriger – og sex – blandt det bedre borgerskab i 1800-tallet.
Reporter-udgave med kevlar
Premieren på den 25. James Bond-film flyttes til efteråret.
Med endnu en global streamingaktør på det nordiske markedet optrappes kampen om streamingabonnenterne.
Nye smart-låse, som du kan snakke til - og som kan tale med dine andre smart-enheder.
Får øget rækkevidde og bedre plads.
Streaming-forstærker, der kan alt, hvad man kan tænke sig, og lidt til.
I går havde den nye kompakt-SUV Mercedes-Benz EQA officiel verdenspremiere. Se video fra lanceringen her!
Gør dig klar til endnu hurtigere trådløst internet: Netgear Nighthawk RAXE500 er verdens første router med Wi-Fi 6E!