Nu er elektriske Renault 5 Turbo her - med 500 hestekræfter og baghjulstræk

Renault R5 Turbo 3E: Fra rally-helt til elektrisk miniraket

Renault genopliver rally-legenden med 500 elektriske hestekræfter. Den nye Renault R5 Turbo 3E bliver en vild elektrisk hot match.

Nærbilde av Renault R5 Turbo 3Es front. De firkantede LED-frontlyktene gir en moderne vri på det klassiske designet, mens støtfangeren har en bred og aggressiv styling.

Foto: Renault

Det er ikke hver dag, en bilproducent vækker en legende til live. Men det er præcis, hvad Renault gjorde, da bilmærkets direktør Luca de Meo præsenterede den nye R5 Turbo 3D i en ny dokumentarserie på Prime Video.

R5 Turbo 3E er en helelektrisk arvtager til den sagnomspundne rallybil fra 80’erne. Med to kraftfulde elmotorer, der tilsammen sender 500 hestekræfter til baghjulene, byder den nytilkomne på en helt anden slags køreoplevelse end den kommende standardudgave af den elektriske Renault 5. Der er lagt op til en kompromisløs maskine, bygget til køreglæde.

Renault R5 Turbo 3E R_R5T3E_PREREVAL_16x9_HD_P1
Retrodesignet er en hyldest til den originale Renault 5 Turbo fra 1980’erne, men med et moderne twist. Foto: Renault

Kulfiber

Kulfiberstrukturen holder vægten nede og øger stivheden. De brede skærme og massive luftindtag gør det klart, at dette ikke er nogen almindelig lille bil – det er en elektrisk hot hatch på steroider.

Renault R5 Turbo 3E sett bakfra. Den brede hekken, de vertikale baklysene og den markante spoileren understreker bilens racing-DNA. Den elektriske hot hatchen har en futuristisk, men retro-inspirert look.
Kulfiberstrukturen og de massive bagskærme gør det klart, at der ikke er tale om en almindelig Renault 5. Foto: Renault

Hurtig og sjov

0-100 km/t klares på kun 3,5 sekunder. Men det handler ikke kun om rå kraft. Bilen har specialprogrammer til legesyge bilejere, der gerne vil muntre sig på en lukket bane: En såkaldt donut mode, der gør det lettere at dreje bilen om sin egen akse (som en donut), og en drift mode til kontrolleret udskridning. Og minsandten om den ikke har fået en hydraulisk håndbremse også!

Læs også Nyhed: Renault 5 E-Tech officielt lanceret Op til 400 kilometers officiel rækkevidde.

For at understrege det særlige ved bilen kommer den i et begrænset oplag på 1980 eksemplarer – et nik til lanceringsåret for den originale R5 Turbo. Opladningsstikket er smart gemt i et af de karakteristiske luftindtag bagpå.

De, der tror, at overgangen til elbiler betyder enden på ægte køreglæde, kan godt tro om igen med denne hidsige lille bandit.

To elmotorer og baghjulstræk giver en ekstremt sjov køreoplevelse. Foto: Renault

Renault R5 Turbo 3E: Tilgængelighed og pris

Renault har endnu ikke røbet noget om prisen, men med dens kulfiberstruktur og begrænsede oplag bliver den næppe nogen billig fornøjelse. Produktionen starter i andet halvår 2026.

Mere info: renault.dk

Læs videre
Exit mobile version