Opkoblede biler giver sikrere veje

Ford vil fodre myndighederne med “big data” for at kunne bygge mere trygge veje.
Annonce
Annonce
forfatter

Ford leder et konsortium, der udvikler et digitalt værktøj, som ved hjælp af data fra opkoblede biler og sensorer i vejbanen skal kunne forudsige, hvor risikoen for trafikulykker er størst.

Hvert år bliver mere end 1,3 millioner mennesker dræbt i trafikken. I Danmark alene anslås det, at trafikulykker koster samfundet ca. 12 milliarder kroner årligt.

Med det såkaldte Data-Driven Road Safety Tool skal de lokale myndigheder kunne analysere data indsamlet fra internetopkoblede biler og sensorer i vejbanen. Ved hjælp af disse kan de beregne, ved hvilke veje eller trafiklys sandsynligheden for trafikulykker er størst, og reducere faren.

Ford mener det alvorligt

“Snart vil alle nye køretøjer være opkoblede køretøjer. Det ser vi som en stor mulighed for at reducere risikoen for trafikulykker – og ikke mindst tab af menneskeliv. Ved at samarbejde med ledende innovatører, eksperter og akademikere håber vi med dette projekt virkelig at få gjort noget ved trafikulykkerne,” siger Jon Scott, der er projektleder for City Insight i Ford Mobilty Europe.

I projektet samarbejder Ford Mobility bl.a. med Vivacity Labs, der har specialiseret sig i AI-sensorer, og førende akademikere fra Loughborough Universitys Transport Safety Research Centre, med støtte fra Transport for London.

Målet med projektet er at udvikle værktøjet, så det kan bruges af indbyggerne i de største byer rundt om i verden. De har også fået støtte fra Innovate UK.

Læs også
Ekstremudgave af Mustang Mach-E En ny prototype med hele syv elmotorer og en gigantisk vinge skal demonstrere Fords nye elbil-teknologi.

700 opkoblede biler og 100 vejsensorer

Denne sommer har Ford startet et 18 måneders projekt, hvor data fra mere end 700 personbiler og erhvervskøretøjer i London og Oxfordshire skal indsamles og analyseres. Deltagerne i projektet deler deres data frivilligt, og detaljeret information om, hvor de bremser, accelererer, bruger rattet og lignende, skal kombineres med data fra 100 smarte sensorer, der er placeret i området.

Med de sensorer, som Vivacity har udviklet, vil maskinlæringsalgoritmer kunne registrere næsten-uheld og bevægelsesmønstre for bløde trafikanter som fodgængere og cyklister samt biler, der ikke er opkoblet. Alle data er anonymiseret.

“Dette projekt giver os mulighed for at bruge vores forskning i kunstig intelligens til at gøre vores veje tryggere og se på muligheden for at integrere vores systemer i Ford Mobilitys økosystem,” siger Peter Mildon, der er COO for Vivacity Labs.

Succes med pilotprojekter i London

Tidligere har Ford Mobility gennemført to vellykkede pilotprojekter i London med data fra opkoblede køretøjer, som tilsammen har kørt mere end 1,6 millioner km i den engelske hovedstad. Ved hjælp af disse projekter har analytikere og forskere ved Ford Mobility identificeret en række steder, hvor risikoen for trafikulykker er stor, og videregivet disse oplysninger samt anbefalinger til løsninger til de lokale myndigheder.

Disse henstillinger inkluderer alt fra fjernelse af vegetation langs kørebanen, som hæmmer sigtbarheden, til brug af midterrabatter og højere skilte.

Ford Mobility samarbejder også med myndighederne i Köln i Tyskland og Valencia i Spanien for at identificere, hvordan opkoblede biler og infrastruktur kan forbedre mobiliteten i byer.

 

/ registrér dig for at læse denne artikel gratis

Jeg accepterer Lyd & Billedes Vilkår og betingelser. Jeg vil gerne modtage nyhedsbreve og information. Dette kommer kun et par gange om måneden. Du kan til enhver tid afmelde dig.

Bekræft venligst inden tilmelding

Fortsæt med Google

eller tilmeld dig via e-mail

Glemt adgangskode? Indtast venligst din e-mailadresse. Du vil modtage en mail med et link til at lave en ny adgangskode.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft et fuldtidsjob, før han kom til Lyd & Billede. Her har han til gengæld været næsten halvdelen af sit liv, siden han i 2001 sendte en jobansøgning til den forkerte adresse (han ville egentlig søge job i et lydstudie af samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsagelig inden for hi-fi, hovedtelefoner og hjemmebiograf, men det sker, at han brillerer på andre områder.
Annonce
Annonce

Læs også

Volvos første elbil har alt, hvad der skal til for at blive en bestseller, men der er et par ting, man skal være opmærksom på.
Volkswagens elektriske fanebærer efter e-Golf har meget at bevise. ID.3 tilbyder meget godt, men er ikke fri for børnesygdomme.
Hvis Hyundai Kona Electric er lidt hverdagsagtig, så er lyden fra musikanlægget det stik modsatte. Elbilen har også alt, hvad man kan forvente af moderne faciliteter.
Efter en tur i Honda e virker det meste andet gammeldags.
I går havde den nye kompakt-SUV Mercedes-Benz EQA officiel verdenspremiere. Se video fra lanceringen her!
Kan det blive det næste store inden for billyd?
Renaults ikoniske minibil bliver elektrisk, men du må vente på den.
Nye smart-låse, som du kan snakke til - og som kan tale med dine andre smart-enheder.
Får øget rækkevidde og bedre plads.
Streaming-forstærker, der kan alt, hvad man kan tænke sig, og lidt til.
I går havde den nye kompakt-SUV Mercedes-Benz EQA officiel verdenspremiere. Se video fra lanceringen her!
Gør dig klar til endnu hurtigere trådløst internet: Netgear Nighthawk RAXE500 er verdens første router med Wi-Fi 6E!
I dag indsættes Joe Biden som USA’s 46. præsident, og amerikanerne, verdenen og den frie presse kan lægge et fire år langt mareridt bag sig.
Så meget lyd som muligt fra små kabinetter.
Nikolaj Coster-Waldau har hovedrollen i kommende dansk Netflix-film.
Streaming-giganten har sikret sig Gal Gadots næste film.
Under CES 2021 viste Razer en gaming-stol frem med udrullelig OLED-skærm! Mon den også kan give massage?
Engang var jagten på den bedste lyd enhver ung mands hobby. Nu foretrækker de fleste at nyde musikken som baggrunds-underholdning. De gamle dage vender aldrig tilbage. Men nutiden ligner lidt alligevel.
De mest eksklusive surround-processorer fra Lyngdorf og Steinway, nemlig MP-60 og P300, får langt om længe sidste skrig inden for videokort. Bl.a. med 8K.