Mere end seks måneder efter at Tesla afslørede sin nye Model Y Long Range, er det endelig tid til at give Performance-udgaven samme overhaling. Den nye Model Y Performance er en markant opgraderet version af en af de hotteste familiebiler på markedet. Vi taler om flere muskler under motorhjelmen, bedre rækkevidde og et opdateret look – inklusive nye LED-lygter.
Hurtigere end nogensinde før
Accelerationen er nu to tiendedele hurtigere og ligger på 3,5 sekunder fra 0-100 km/t. Tophastigheden er på den anden side den samme som før: 250 km/t. Det er på trods af, at motorydelsen ser ud til at være faldet til 460 hk fra forgængerens 534 hk.
Det faktum, at Tesla formår at øge accelerationen med færre hestekræfter uden at gå på kompromis med tophastigheden, tyder på en mere effektiv drivlinje og bedre kraftoverførsel. Og uden at gå på kompromis med rækkevidden. Takket være mere energitætte batterier hævdes det, at den nye model kan køre 580 kilometer på en enkelt opladning (WLTP) – en betydelig forbedring i forhold til den forrige generations 514 kilometer.
Mere sporty udseende
Performance-udgaven adskiller sig i udseende fra den almindelige udgave med specialdesignede kofangere foran og bagpå samt en kulfiber-spoiler for øget stabilitet ved høje hastigheder. Den har de samme lineære LED-dagskørelys, hvor forgængerne havde rundere lys. For nogle vil det være en velkommen og moderne opgradering, mens andre er mere forbeholdne over for det nye look.
De nye 21-tommer Arachnid 2.0-fælge med forskudt setup (staggered = bredere fælge bagpå end foran) har integrerede aerodynamiske fælgkapsler, der både ser mere robuste ud og bidrager til en bedre rækkevidde. Røde bremsekalibre og en blank, sort finish på kofangere og spejlkapper fremhæver bilens sportslige karakter.
Bedre interiør
Lige så vigtigt for mange mennesker er ændringerne inde i kabinen. Selv om der ikke er noget galt med den nuværende Model Y Performance indvendigt, er der ting at sætte en finger på. Jeg ved det, fordi jeg selv ejer en. Et bakspejl, der ryster på ujævn asfalt, klamme ikke-ventilerede kunstlædersæder, de grimme kunsttræpaneler, et meget stift layout kombineret med en god portion vejstøj. Det er alt sammen med til at trække glæden ved at eje en bil ned i forhold til konkurrenter som Ford Mustang Mach-e GT, Hyundai Ioniq 5 N og Kia EV6 GT og Nio EL6. De har alle et mere eksklusivt interiør og ikke mindst ventilation i sæderne.
Inde i den nye Model Y Performance bliver du mødt af en helt ny 16″ touchskærm med højere opløsning og tyndere ramme end 15″ skærmen i tidligere udgaver. Med næsten 80 procent flere pixels giver den en skarpere oplevelse af navigation, underholdning og styring af bilens funktioner.
De forreste performance-sæder er ventilerede og har også elektriske lårpudeforlængere til både fører og passager, hvilket giver bedre støtte under aktiv kørsel. Dekorative kulfiberdetaljer på instrumentbrættet og dørene, aluminiumspedaler og Performance-mærkede indstigningslygter understreger bilens sportslige identitet.
Mere avanceret chassis
Den største forbedring for mange vil nok være det nye adaptive affjedringssystem, som er udviklet internt hos Tesla. En helt ny kontrolalgoritme justerer affjedringen i realtid baseret på køreteknik og vejforhold, hvilket lover en mere afbalanceret køreoplevelse i ethvert scenarie.
Nye fjedre, stabilisatorstænger og bøsninger betyder et chassis, der er mere responsivt og intuitivt. Som altid er der valgbare køretilstande på touchskærmen, så du kan tilpasse bilens dynamik til din smag.
Bedre på ujævne veje?
Den tidligere generation af Model Y Performance er måske nok hurtig og sjov at køre, men dens stive affjedring er nogle gange ret hård på ujævne overflader. Med det nye adaptive affjedringssystem har Tesla forhåbentlig løst denne udfordring og gjort bilen mere egnet til vores varierede vejnet.
Ny Tesla Model Y Performance: Pris og tilgængelighed
Den nye Tesla Model Y Performance er prissat fra 489.990 kroner og kan bestilles nu. Kunderne kan forvente levering allerede i september. Bilerne til det europæiske marked vil blive produceret på Teslas Gigafactory i Berlin-Brandenburg.
Modellen kan opleves i Teslas butikker i Køge og Aarhus.
Mere info: tesla.com
