Ford giver sin elektriske SUV-bestseller et solidt løft i modelåret 2025. Mustang Mach-E får flere efterspurgte forbedringer, hvor den standardmonterede varmepumpe formentlig er den mest kærkomne nyhed for det skandinaviske marked. Derudover flyttes gearvælgeren fra midterkonsollen til ratstammen, hvilket giver mere opbevaringsplads i kabinen.
Elbilen, som er solgt i næsten 90.000 eksemplarer i Europa siden lanceringen i 2021, vil også kunne fås i tre nye farver og med flere opgraderinger af interiøret.

Varmepumpe giver bedre rækkevidde i vinterkulde
Endelig kommer Ford Mustang Mach-E med varmepumpe som standard i alle udgaver. Det er godt nyt for danske bilkøbere, da teknologien gør opvarmningen af kabinen langt mere energieffektiv – især på kolde dage.
Varmepumpen reducerer også belastningen på batteriet, når bilen skal opvarmes, hvilket kan øge rækkevidden betydeligt om vinteren. Mustang Mach-E har hidtil haft en opgivet rækkevidde på op til 600 kilometer, men dette tal falder betydeligt i frostgrader.

Smartere førermiljø med mere opbevaringsplads
En anden mærkbar ændring er flytningen af gearvælgeren fra midterkonsollen til ratstammen. Fordelen er, at det frigør værdifuld plads i midterkonsollen.
Også vinduesviskerne og blinklysindikatoren er flyttet til et multifunktionsgreb på ratstammen. Det giver kabinen et mere ryddeligt og moderne udtryk, samtidig med at der er mere plads til småting, kaffekopper og mobiltelefoner.
Brugergrænsefladen SYNC 4A er også blevet opdateret for at gøre betjeningen mere intuitiv. Dette system styrer de fleste af bilens funktioner via den store centrale touchskærm.
Nye lakfarver og sejere look
Hører man til dem, der går op i bilens udseende, kommer Mustang Mach-E 2025 i tre nye farver: Velocity Blue, Molten Magenta og Terrain Sand. Især GT-modellen har fået et sejere look med flere sorte detaljer i kølergrillen.
Ford har også demokratiseret fælgmulighederne. Aluminiumsfælge, som tidligere kun var tilgængelige på Premium-modellen, kan nu også tilvælges på basismodellen. Vælger man Premium-versionen, har man også mulighed for at vælge sort- eller bronzelakerede 19-tommer aluminiumsfælge for et endnu mere markant udtryk.
Trådløse opdateringer
Ændringerne på 2025-modellen kommer i tillæg til flere trådløse softwareopdateringer, der allerede har forbedret bilen siden lanceringen. Ford har meldt tydeligt ud, at de vil fortsætte med at videreudvikle Mustang Mach-E i hele dens livscyklus, både gennem softwareopdateringer over nettet (OTA) og fysiske opgraderinger som denne.
For eksisterende ejere er det værd at bemærke, at nogle af forbedringerne, som f.eks. softwareopdateringer til SYNC-systemet, sandsynligvis også vil blive tilgængelige for ældre modeller.
Flere varianter til forskellige behov
Mustang Mach-E fås stadig i flere varianter – fra basismodellen Select med standardrækkevidde og baghjulstræk til topmodellen Rally med længere rækkevidde og firehjulstræk.
Især Rally-varianten skiller sig ud med øget frihøjde, specialdesignede rallydæk og et unikt rallyinspireret eksteriør. Den bygger på GT-modellen, men er tilpasset mere barske kørselsforhold.
Går man mest op i rækkevidde, er Premium-modellen med forlænget rækkevidde og baghjulstræk det bedste valg. Kører man ofte lange ture i vinterhalvåret i Norge, er Premium-varianten med forlænget rækkevidde og firehjulstræk nok den mest praktiske løsning med en god kombination af manøvredygtighed og rækkevidde.
Pris og tilgængelighed
Pris og lancering i Danmark er endnu ikke offentliggjort. Mens vore naboer i Norge forventer at få deres biler allerede til sommer, må vi væbne os med tålmodighed her til lands. Vi vender tilbage med danske priser og forventet ankomst, når vi ved mere.
Mere info: ford.dk