Search
Generic filters

Mikrobil med rækkevidde på 200 km

Eller måske vil du hellere have en elscooter med tre hjul?

Efter 2. verdenskrig voksede et stigende behov for mobilitet frem. I Tyskland var man allerede begyndt at lave civile versioner af Volkswagens “folkebil”, og i Italien rullede bittesmå Fiat’er af samlebåndene i Torino. Befolkningen skulle være mobil, og en storstilet urbanisering og udbygning af vejnettet begyndte.

Folkevognen og Fiat 500 var vigtige instrumenter i udviklingen af samfundet i Europa efter krigen, og bilindustrien lavede små, billige biler, der gik som varmt brød. Samtidig stod BMW i et økonomisk hængedynd, og de havde desperat brug for en lille, billig bil.

Da de ikke havde en selv, vendte de blikket mod den lille bils hjemland og fandt løsningen hos hårdtprøvede ISO i Italien, som havde lavet en trehjulet mikrobil, der ikke solgte noget videre.

(Foto: BMW)

Italienske aner

BMW overtog tegningerne og startede produktionen af Isetta (“lille ISO” på italiensk), modificerede konceptet og installerede en encylindret 250 kubik motorcykelmotor med 12 hk bag sædet. Som optimistisk var beregnet til to personer, der steg ind foran i køretøjet.

Isetta’en blev en succes og solgte over 160.000 eksemplarer mellem 1955 og 1962.

(Foto: Micro Mobility Systems)

Frontloading

Hvorvidt nutidens Isetta-inspirerede mikrobil Microlino bliver en succes, er for tidligt at sige, men opskriften er, som man kan se, ikke spor ny.

Den meget kompakte elbil har haft en hård fødsel. Den blev vist som konceptbil allerede i 2016, men produktionen blev standset på grund af uenighed mellem grundlæggerne og Artega/TMI – det produktionsselskab, der fik ansvaret for at industrialisere konceptet.

Men nu annoncerer Micro Mobility Systems, at produktionen vil starte i 2021 med Cecomp i Torino som partner.

En Microlino og et Micro-løbehjul. (Foto: Micro Mobility Systems)

Det schweiziske firma bag er bedst kendt for deres Micro-løbehjul, der har gjort stifteren Wim Ouboter til en holden mand. Nu er det sønnerne Oliver og Merlin, der styrer butikken.

De har genstartet konceptet, som nu er Microlino version 2.0, med en del ændringer siden 2016. Bl.a. er bagvognen ændret med øget hjulafstand, som skal give bedre stabilitet og sikkerhed. Indvendig er bilen fuldstændig redesignet, der er gjort lidt mere plads til føreren og passageren, og ratstammen er nu fastmonteret i døren foran.

Man har også sat en kraftigere elmotor i og redesignet meget af køretøjet, bl.a. med tyndere A-stolper for bedre udsyn, og man har allerede passeret 16.000 reservationer på Microlino.

Plads til to personer – og tre kasser øl, ifølge folkene bag Microlino. (Foto: Micro Mobility Systems)

Batteri og rækkevidde

Microlino er ikke klassificeret som en almindelig elbil, men som en firehjulet motorcykel, og det er egentlig også mere præcist. Brødrene Ouboter siger da også, at de ser Microlino som en mellemting mellem en bil og en motorcykel. Lidt bedre plads og komfort end en motorcykel med køreegenskaberne fra en bil. En meget lille bil.

Den er kun 2,43 meter lang – lidt længere end Isettas 2,28 meter – den vejer 513 kg og kan lades helt op på fire timer fra en almindelig stikkontakt.

Rækkevidden i standardversionen med 8 kWh batteri er opgivet til 125 km, men 200 km med 14,4 kWh batteri. Tophastigheden er 90 km/t, og den 11 kW stærke elmotor med 100 Nm drejningsmoment tager Microlino fra 0 til 50 km/t på fem sekunder.

Den kan reserveres allerede nu på Microlinos hjemmeside, og prisen er 12.000 euro.

(Foto: Micro Mobility Systems)

Trehjulet elscooter

Hvis man heller vil have en elscooter, kan man melde sin interesse for en Microletta. En trehjulet elscooter, som man kan køre med almindeligt kørekort til bil.

Microlettas to forhjul gør den mere stabil og lettere at køre end en motorcykel. Hjulene tilter, når man drejer, og holder Microletta oprejst, uden at man skal sætte fødderne på jorden, når man venter på grønt.

Den kommer med to batterier under sædet, som kan tages med ind på kontoret til opladning, og den lades også op på fire timer.

Tophastigheden er opgivet til 80 km/t, rækkevidden er 100 km, og elscooteren, som også kan reserveres nu til levering i 2021, koster 4.900 euro.

(Foto: Micro Mobility Systems)
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
Kommenter

Skriv et svar

    Læs også

    Men Volkswagen holder fortsat tæt om mulighederne for at opgradere lydanlægget!
    Samsung Galaxy S20 Fan Edition kan være den perfekte kombination af specifikationer og pris.
    Panasonic starter udrulningen af deres første Android-TV til november!
    Der laves kun 50 par af Il Cremonese ex3me, og de bliver ikke ligefrem billige.
    Ud over Elite 85t giver Jabra aktiv støjreduktion til de eksisterende Elite 75t og Elite Active 75t.
    Så er det officielt. OnePlus lancerer sin næste mobil om tre uger.
    I dag kom traileren til den første norske originalfilm fra Netflix: Kadaver.
    Med Netatmo Smart Video-dørklokke kan du se, hvem der ringer på, og tale med dem hvor som helst fra.

    Aktuelle tilbud

    Annonce

    BMW i8

    Vejl.pris kr Økobil i benzinslugerklæder

    Audi e-tron med Bang & Olufsen Premium Sound System

    Vejl.pris 13126 kr Koncertsal på fire hjul

    Vanmoof S3

    Vejl.pris 14880 kr Til den høje

    Vanmoof X3

    Vejl.pris 14880 kr Til den lave
    Prisjagt.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.