TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Magnetisk beton lader elbilen op mens du kører

Amerikanske vejmyndigheder vil teste en ny type beton, der kan oplade elbiler på vejen – helt trådløst!

forfatter
Publiceret 27/07/2021 - 20:28

Træt af ladekø? Engang i fremtiden kan det være, du slipper for at tænke på opladning. Én ting er, at elbiler får stadig bedre rækkevidde og kan køre længere mellem hvert ladestop; med tiden vil opladningen også kunne foregå kontinuerligt, mens man kører.

Det tyske firma Magment tilbyder i dag trådløse, stationære docking-løsninger, hvor ladepunktet (strømspolen) er støbt ned i betongulvet. Nu har de også udviklet en ny type cementblanding til veje, fyldt med magnetiske partikler. Det skal gøre det muligt at overføre elektricitet trådløst fra vejbanen og op til køretøjet.

Læs også Snart kan de oplade 400 km på fem minutter Nye batterier bliver billigere og bedre, og fjerner al rækkeviddeangst. Og de kommer, før du ved det.

Magment hævder, at det vil give en effektivitet, der er sammenlignelig med fysiske ladestationer. Men så er spørgsmålet: Hvor mange kilometer (og ved hvilken hastighed) skal man køre for at lade op i praksis?

Magment-blandingen består af traditionel cement og magnetiske ferritpartikler. (Foto: Magment)

Testes i USA

Teknologien er endnu på et tidligt stadie og vil kræve omfattende testning. Desuden er det nok mest praktisk i forbindelse med nye vejprojekter. Magment har derfor allieret sig med vejmyndighederne i den amerikanske delstat Indiana, hvor de først vil teste og analysere betonens egenskaber.

Læs også Mangler noget power Volkswagen ID.4 er en fin bil at køre, men uden mulighed for opgraderet bilstereo føler man sig aldrig som konge af vejen.

Senere er der planer om at anlægge en kvart kilometer lang testbane for at se, om det er muligt at oplade større køretøjer med op til 200 kilowatt. Hvis testen bliver en succes, kan det blive aktuelt at elektrificere en større del af motorvejsnettet i Indiana.

Hvem ved, måske kan teknologien også bruges på vores breddegrader, eventuelt også for at holde vejene isfri om vinteren?

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Verdens hurtigste budbil? Tager dine e-handelspakker fra 0 til 100 km/t på to sekunder.
Førsteklasses komfortekspres BMW iX xDrive40 er et lækkert sted at være på både lange og korte ture (opdateret med rækkevidde ved sommerkørsel).
Tjek hvor meget bagage du kan have i din elbil Nogle elbiler kan ikke trække en trailer, andre kan ikke tage taglast. Her kan du se, hvilke der kan hvad. Og hvor meget.
Fransk flirt Lidt luksus har aldrig skadet nogen, mener franske DS Automobiles. De har fuldstændig ret.
Nu ved vi hvordan Polestar 5 skal se ud Der er gode grunde til at tro, at den kommende Polestar 5 vil se sådan ud.
Lækker og elektrisk med god rækkevidde Peugeot e-408 bliver en stor crossover med god rækkevidde.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend