TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Lotus Eletre bliver den første elektriske hyper-SUV

Lotus indbygger KEF-anlæg i den kommende Eletre.

forfatter
Publiceret 30/03/2022 - 12:52

De har talt om den et stykke tid, og nu kan vi se resultatet af Lotus’ elbilprojekt, der meget passende hedder Eletre (“at komme til live”). Og som er blevet noget mere, end vi havde forestillet os. F.eks. bliver bilen over fem meter lang, altså BMW iX-størrelse, og den får en 800 volt arkitektur, som tillader hurtigopladning med op til 350 kW.

Eletre skal produceres i Kina. Produktionen starter i slutningen af 2022, og de første biler vil blive leveret til kunderne i 2023.

01 Lotus Eletre Yellow Studio F34
(Foto: Lotus)

Som det fremgår af billederne, taler vi om en stor SUV, der ligger ret langt fra grundlægger Colin Chapmans filosofi. Chapman byggede biler, der var så lette som muligt, for at opnå de bedst mulige køreegenskaber.

Lotus lover, at Eletre vil føles som alt andet end en slap SUV på vejene, og siger, at 0-100 km/t vil tage mindre end tre sekunder. Så ved vi det.

Eletre bliver ikke alene Lotus’ første elbil, men også deres første SUV og deres første firehjulstrækker.

04 Lotus Eletre Yellow Studio Profile
(Foto: Lotus)

Lotus fortæller også, at de har arbejdet hårdt med aerodynamikken, så bilen skærer gennem vinden som en kniv og sparer energi også i fart. Det må vi vente og se, men kanaler fra for- og bagskærme, et fladt undergulv og justérbare spoilere hjælper altid.

Effekten starter omkring 600 hk og vi taler selvfølgelig to elmotorer. I hvert fald til at begynde med. Chassiset burde kunne tåle endnu flere kræfter, og der er ikke nogen grund til, at Lotus skal halte bagefter Maserati eller Porsche, når de nu elektrificerer deres SUV-bilpark.

Læs også Nu bliver Maserati elektrisk SUV’en Maserati Grecale Folgore bliver en af tre elbilmodeller.
Maserati Grecale Trofeo SIDE

De kalder den også den første hyper-SUV. På engelsk bruger man udtrykket hyper-car om det, vi herhjemme kalder superbiler, f.eks. Ferrari og Bugatti.

03 Lotus Eletre Yellow Studio F78
(Foto: Lotus)

Eletre bliver glædeligt nok udstyret med et rimelig heftigt anlæg fra KEF kaldet KEF Premium, som er et 1380 watt kraftigt anlæg med 15 højtalere og KEF’s unikke Uni-Q-enheder. Et KEF Reference-anlæg med hele 2160 watt og 23 højttalere vil også være tilgængeligt.

Lotus Eletre kan reserveres allerede nu, mod et reservationsgebyr på 2.500 euro.

Mere info: lotuscars.com

Fakta
  • 800 V-arkitektur
  • 100+ kWh batteri
  • 22 kW opladning
  • 350 kW hurtigopladning
  • 20 min. opladning giver 400 km rækkevidde
  • 600 km estimeret rækkevidde, WLTP
  • 0-100 km/t på under 3 s.
  • 250 km/t topfart
  • Mål: 510 x 213,5* x 163 cm
  • Akselafstand: 302 cm

* Inkl. kameraer i stedet for sidespejle

06 Lotus Eletre Studio INT KeffSpeaker3 07 Lotus Eletre Studio INT SeatBack 19 Eletre Studio INT Steering Wheel 20 Lotus Eletre Studio INT WheelDetail 21 Lotus Eletre Studio INT Wing Mirror Camera 04 Eletre Studio INT Steering Wheel Detail 01 Eletre Studio INT Centre Console 07 Lotus Eletre Yellow Studio INT1 06 Lotus Eletre Yellow Studio INT2
<
>
(Foto: Lotus)

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Ny generation af Harley-elcykel får Google Cloud De nye modeller gemmer næsten alle nyheder på indersiden.
Bliver Fisker Ronin den el-sportsvogn vi venter på? Project Ronin kan nå op til 900 km rækkevidde.
Det er nu du skal købe Tesla Model Y Hvis du bestiller en Model Y nu, behøver du ikke længere at frygte overvægt. Bagagen er også bedre sikret.
Mere miljøvenlig Polestar 2 Polestar opdaterer Polestar 2 og reducerer klima-aftrykket.
Verdens smarteste elcykel i to nye udgaver Elcyklernes svar på Tesla er klar med to spritnye modeller.
Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend