Nyhed

Kan blive døbt Volkswagen iD.Golf

Kommer formentlig også som elektrisk Golf GTI.

Efter en rekordlang produktion af den aldrende folkevogn, boblen, havde Volkswagen desperat brug for en ny lille bil. Den ikoniske boble var et fortidslevn sammenlignet med, hvad Ford, Fiat og Renault solgte i begyndelsen af ​​70’erne. Den lille Renault 5, der blev lanceret i 1972, var dengang den mest populære lille bil, og Fiat sad på både første- og andenpladsen i salgsstatistikken i 1973 med modellerne 127 og 128.

I 1974 kom arvtageren endelig. Giorgetto Giugiaro kunne ikke have tegnet noget mere anderledes end den runde boble end den første generation af Golf. Som blev produceret i flere varianter, tredørs, femdørs, senere som cabriolet, og den mest ikoniske af dem alle: Golf GTI, der blev lanceret med 110 hk og en topfart på 180 km/t i 1975.

Volkswagen Golf generation 1. (Foto: Volkswagen)

Golfen er verdens tredje bedst sælgende bil – efter Toyota Corolla og Ford F-serien af ​​pickupper, og blev mod slutningen også produceret som elbil.

Den elektriske Golf – e-Golf – er for længst gået ud af produktion og erstattet af Volkswagens baghjulstrukne iD.3, og det troede de fleste var enden på elbiludgaven af Golf.

Men det mener Volkswagens nye chef ikke. På det nyligt afholdte LA Auto Show i Californien røbede Thomas for pressen, at der var gode muligheder for, at Golf-navnet kunne genopstå på en elbil. Schäfer mener, at man sagtens kan kombinere ID-mærket, som mange associerer med elbiler, og det ikoniske Golf-mærke.

“Det ville være vanvid at lade dem dø,” sagde Schäfer om Golf- og-GTI mærket, og fortsatte med at fortælle, at Volkswagen arbejder på det fremtidige line-up og navngivningen af dem. 

“Vi beholder nok ID-betegnelsen, men samtidig vil de ikoniske modelnavne fortsætte. Vi har iD.Buzz, og det fungerer jo fint.”

Volkswagen e-Golf er produceret i over 100.000 eksemplarer. (Foto: Volkswagen)

 

 

Les videre
Exit mobile version