Jeep Compass bliver endelig elektrisk! Den populære SUV-model er blevet genopbygget fra bunden på Stellantis’ STLA Medium-platform, som er specielt udviklet til elektriske køretøjer.

Til nordiske vinterveje
Den firehjulstrukne topmodel præsterer 375 hestekræfter og har et drejningsmoment på 3.100 Nm ved baghjulene. Det gør den i stand til at håndtere krævende vinterforhold, og bilen kan ifølge Jeep klare stigninger på 20 procent uden trækkraft på forhjulene.
Med 200 mm frihøjde og mulighed for at køre gennem op til 47 cm dybt vand kan den nye Compass potentielt håndtere krævende kørselsforhold.

Jeep Compass får god rækkevidde
Der foreligger endnu intet om, at Jeep Compass kommer til Danmark. Men når den firehjulstrukne elektriske Compass kommer til Norge mod slutningen af året, vil den have en rækkevidde på op til 600 km (WLTP) og understøtte hurtigopladning med en ret gennemsnitlig kapacitet på op til 160 kW. Det betyder, at batteriet kan oplades fra 20 til 80 procent på ca. 30 minutter.
Den firehjulstrukne version har et batteri på 96-98 kWh. Det sætter Compass i direkte konkurrence med populære modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq .
Mere plads og ny teknologi
Den nye Compass er betydeligt større end sin forgænger. Den er 15 cm længere, 8,5 cm bredere og har en 16 cm længere akselafstand. Det giver 5,5 cm mere benplads på bagsædet og en bagagerumskapacitet på 550 liter – 45 liter mere end før.
Interiøret leveres med et 10-tommers digitalt instrumentpanel og en 16-tommers infotainmentskærm. Jeep har valgt at beholde fysiske knapper til de vigtigste funktioner, hvilket kan bidrage til at forenkle betjeningen.
Alle Compass-versioner leveres med Level 2 autonom køreassistance som standard, 360-graders kamera og over-the-air opdateringer.
Jeep-DNA videreføres
Selv om Compass nu går over til elektrisk drift, har Jeep bevaret mærkets identitet med den syvsporede kølergrill og de karakteristiske hjulkasser. Alle versioner leveres med Selec-Terrain-køretilstandssystemet som standard til forskellige underlag.
Den firehjulstrukne version har bl.a. ‘Hill descent control’, så den kan som standard klare turen ned ad bakker med 31 graders hældning. Op ad bakke kan den håndtere en hældning på 27 grader, og den kan bremse ved 16 graders hældning.
Det er endnu usikkert, om Jeep Compass kommer til Danmark. Vi vender tilbage med priser og yderligere specifikationer, hvis det sker.
Mere info: jeep.com