Hyundai Ioniq 6: 680 kilometers rækkevidde og 18 minutters lynopladning

Ioniq 6 får 680 km rækkevidde

Hyundai Ioniq 6 kommer i en opgraderet version med opdateret look, 680 km rækkevidde – og lynopladning på 18 minutter.

Hyundai IONIQ 6 mk08

(Foto: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 debuterede i 2022 med god rækkevidde og aerodynamisk design. Nu kommer den nye version med et opdateret look og betydelige forbedringer under det strømlinede ydre.

Med en rækkevidde på op til 680 kilometer kan IONIQ 6 klare længere ture uden bekymringer. (Foto: Hyundai)

680 kilometer på en opladning

Den største nyhed er rækkevidden. Med et stort batteri og baghjulstræk kan Ioniq 6 nu køre op til 680 kilometer (WLTP) på en enkelt opladning. Det er meget godt for en mellemklasse sedan, hvilket placerer bilen mellem BMW i4 eDrive40 (600 km) og Tesla Model 3 Long Range (750 km).

Hvis du vælger firehjulstræk, falder rækkevidden til 650 kilometer. Men hvis du mener, at det mindste batteri (63 kWt) og baghjulstræk er tilstrækkeligt, får du stadig en meget respektabel rækkevidde på 521 kilometer. Bemærk dog, at aerodynamiske biler som Ioniq 6 generelt oplever et større procentvist tab af rækkevidde om vinteren. Når selve kørslen ikke kræver så meget strøm, er opvarmningen af kabinen nemlig så meget mere mærkbar.

Hyundais 800-volt-teknologi giver lynhurtig opladning, endnu hurtigere end det, Tesla får ud af sine 400 volt. Fra 10 til 80 procent tager det kun 18 minutter med en 350 kW lynlader (sammenlignet med Teslas 250 kW). Hvis du oplader i 15 minutter, får du 426 kilometer ekstra rækkevidde, hvilket er uvurderligt på lange ture. Igen er dette WLTP-tal fra Hyundai, som sandsynligvis er ret optimistiske sammenlignet med virkeligheden.

(Foto: Hyundai)

Mindre synlige designændringer

Hyundai har givet Ioniq 6 en diskret opgradering af eksteriøret. Under konceptet “Pure Flow, Refined” får bilen slankere LED-kørelys og en bredere front med vandrette linjer. Bagpå er kofangeren blevet opdateret med kromdetaljer, og den dobbelte bagkant fra forgængeren er blevet erstattet af en enkelt integreret spoiler for et renere look. Ellers forbliver den aerodynamiske profil og Parametric Pixel-belysningsdetaljerne uændrede.

Hvis du derimod ønsker et mere aggressivt look, er N Line-udgaven måske mere efter din smag. Den har mere markante kofangere, et lavere profil og sorte designelementer, der giver bilen et mere dynamisk udtryk.

N Line-udgaven har mere markante kofangere og sorte designelementer, der giver et mere dynamisk look. (Foto: Hyundai)

Bedre interiør og nyt infotainment

Indvendigt har rattet fået bedre ergonomi, mens materialerne i dørene og konsollen er blevet opgraderet. Klimaanlægget er nu nemmere at bruge, og midterkonsollen er blevet omarrangeret for bedre funktionalitet. Vigtigst af alt er, at opladningspladen til mobiltelefoner nu er mere tilgængelig og ikke længere gemt væk under instrumentbrættet.

Den største opgradering er dog det nye ccNC-infotainmentsystem (Connected Car Navigation Cockpit). Det er det samme som i den nyeste version af Ioniq 5, inklusive en mere kraftfuld processor, trådløs CarPlay og Android Auto samt forbedret stemmestyring. Vi håber, at den er meget bedre, for den gamle var forfærdeligt. Som hos forgængeren er der to 12,3″ skærme, OTA-understøttelse og V2L (vehicle-to-load) stikkontakt. Vehicle-to-vehicle eller vehicle-to-grid er sandsynligvis stadig et par år væk.

Hurtig acceleration

Firehjulstrækkeren med det store batteri klarer 0-100 på 5,1 sekunder. Selvom den ikke er i superbil-ligaen, er den bestemt hurtig nok til at give dig et godt skub i ryggen, når du accelererer væk fra lyskrydset.

(Foto: Hyundai)

Venter på priser

Hyundai vil offentliggøre priserne i det nye år sammen med mere information om udstyrsniveauer og tilgængelige varianter. Det ligger dog fast at startprisen på den billigste variant kommer til at lande lige under 280.000 kroner (baghjulstræk og Essentiel med 63 kWh-batteri). Det vil formentlig give en pris omkring 330.000 kroner for modellen med firehjulstræk og et stort batteri.

Den opgraderede Ioniq 6 kan bestilles fra 2. januar 2026. For dem, der overvejer en elektrisk sedan og ønsker noget andet end en Tesla, er dette helt sikkert en bil, man skal holde øje med.

Mere info: hyundai.com

Læs videre
Exit mobile version