TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
BLACK WEEK PÅ LB+ - 12 MND 30%!
Nyhed

Indy Autonomous Challenge er racerløb uden kørere

To biler. En vinder. Ingen kørere. Det var Indy Autonomous Challenge på CES.

forfatter
Publiceret 11/01/2022 - 11:37

Mange – også vi – tror, at selvkørende biler er fremtiden. Teknologien går langsomt fremad, og nu er flere stater så småt begyndt at tillade, at man kan tage hænderne fra rattet i længere tid ad gangen.

Ligesom med bilteknologien generelt kan det se ud til, at det er i konkurrencesegmentet, teknologien udvikler sig mest aggressivt. I hvert fald hvis vi skal gå efter, hvad der blev vist frem på CES i Las Vegas forleden.

I Indy Autonomous Challenge konkurrerer rigtige racerbiler, helt uden førere. (Foto: IAC)

Indy Autonomous Challenge: Racerløb uden kørere

Indy Autonomous Challenge er nemlig et førerløst racerløb, hvor bilerne kører helt på egen hånd. Selvfølgelig efter en masse avanceret programmering i forvejen.

I sidste uge løb Indy Autonomous Challenge, som denne gang var en duel mellem to hold, af stablen på CES. Det ene hold, PoliMOVE, er et samarbejde mellem ingeniørhøjskolerne Politecnico di Milano i Italien og University of Alabama i USA. Det andet hold, TUM Autonomous Motorsport, er fra det tekniske fakultet i München.

Efter tidligere indledende runder med fem forskellige hold var det de to nævnte hold, der stod tilbage og dermed skulle køre finaleduel.

Det var PoliMOVE, der løb med sejren til sidst. (Foto: IAC)

Vinderen

Efter et meget jævnt løb kørte bilen fra TUM Autonomous af banen og snurrede rundt på opløbssiden, og PoliMOVE løb af med sejren. Og 150.000 dollars i præmiepenge. TUM Autonomous fik 50.000 dollars for andenpladsen.

Læs også Se – jeg kan køre uden hænder! Efter 130 år med hænderne på rattet er det snart tid til at læne sig tilbage i førersædet og lade bilen om at finde hjem i garagen.

Med en tophastighed på 278 km/t (173 mph) satte PoliMOVE også en ny hastighedsrekord for førerløse biler på den ovale bane.

TUM Indy Autonomous Challenge CES 2022. (Foto: IAC)

Kørte ud

Ved disse hastigheder er der meget, der skal gå op i en højere enhed, og det er f.eks. meget svært at få bilerne til at reagere korrekt på pludselige skift i vejrforholdene. Såsom regn.

Heldigvis blev det ikke regn den dag, men alligevel gik det altså galt for TUM, der til sidst kørte af banen og ud på græsset. Imponerende nok formåede bilen alligevel at komme uskadt tilbage på banen. Men da havde PoliMOVE allerede krydset målstregen.

Se det spændende opløb nedenfor.

Mere info: indyautonomouschallenge.com

Annonce
forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun blev ansat som journalist på Lyd & Billede i 2004 og har spillet en aktiv rolle i udviklingen af Lyd & Billede som magasin og website. Audun er ekstremt kvalitetsbevidst og kendt for sine kræsne ører og sit skarpe blik. Som redaktionschef holder han et vågent øje med alt, hvad journalisterne skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Billedes TV-tests.

Skriv en kommentar

Hurtigere Abarth-udgave af Fiat 500e På vej med flere hestekræfter og falsk motorlyd
Den ikoniske Golf genopstår som elbil Kommer formentlig også som elektrisk Golf GTI.
Prægtige Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ægte britisk bilkunst. Og nu får de lydanlæg fra selveste Sennheiser. Først ude er Plus Four og Plus Six.
Porsche Macan bliver elektrisk: Her er de friske detaljer Porsche har frigivet flere detaljer om den elektriske version af Macan, som forventes at komme ud på vejene i 2024. Der loves over 600 hestekræfter, 100 kWh batteri og lang rækkevidde!
Volvo EX90 ny luksus-SUV er lanceret og prissat Volvos flagskib kan bestilles nu og leveres i 2024
2023 Audi e-tron får længere rækkevidde - og nyt navn Opfølgeren til Audi e-tron får længere rækkevidde, hurtigere opladning og nyt design: De første biler forventes at rulle ud på vejene i februar 2023!
Følg Lyd & Billede