Elbilbatterier: Over 90 procent kapacitet efter 120.000 km

Ifølge en nylig rapport hævdes det, at elbilbatterier holder bedre over tid end tidligere antaget.

Hyundai-IONIQ 5

(Foto: Geir Gråbein Nordby)

Mange elbilskeptikere nævner rækkeviddeangst – ikke mindst nedbrydningen af batteriet over tid – som en grund til ikke at ville have en elbil. Det australske auktionshus Pickles har udgivet en beroligende rapport.

De har for nylig offentliggjort deres rapport for fjerde kvartal, hvor især et afsnit om elbilbatterier vækker stor interesse. Ifølge deres undersøgelse af 250 brugte elbiler bevarer batterierne over 90 procent af deres oprindelige kapacitet, selv efter 120.000 kilometer.

pickles qar
Forsideillustration fra Pickles’ kvartalsrapport.

Detaljerede tal fra testene

Ifølge grafen i rapporten holder batterierne imponerende godt:

Ser man på bilernes alder, viser testene:

Elbilbatterier: byd blade battery
BYD Blade-batteri. (Illustration: BYD)

Store forskelle mellem mærkerne

En sammenligning af de tre mest testede mærker viser nogle forskelle:

Disse tal er lovende. Ganske vist bør et batteri, der har kørt mindre end 30.000 km, forventes at have et minimalt tab. Men det faktum, at et Tesla-batteri, der har kørt lidt over 40.000 km, stadig har 93 procent kapacitet, er betryggende.

Da der kun er testet 13 BYD-biler, skal disse tal tages med et gran salt. Tesla-tallene, der er baseret på 82 biler med højere kilometertal, giver et mere repræsentativt billede.

Læs også : Superbatterierne er snart virkelighed! Lades op til 70% på bare to minutter, og holder 10 gange så lang tid som dagens genopladelige batterier.

Nyttigt for brugtmarkedet

“Dette understreger, at Pickles sælger brugte elbiler med meget god batterisundhed, og dataene tyder på, at batterisundheden er i overensstemmelse med producenternes forventninger,” siger Brendon Green, General Manager, Automotive Solutions hos Pickles.

Selv om stikprøven på 250 køretøjer er begrænset, giver dataene nyttig indsigt for potentielle købere af brugte elbiler. Resultaterne tyder på, at batterierne i brugte elbiler holder godt, og at kapacitetstabet er mindre, end mange tror – men på linje med producenternes forventninger.

Læs hele rapporten her (pdf).

Læs videre
Exit mobile version