TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
EFTERÅRSTILBUD: 3 UGER FOR 3 KR
Nyhed

Cupra el-Born kommer næste år

Sig farvel til kedelige elbiler.

forfatter
Publiceret 12/07/2020 - 10:26

Vi ved skam godt, at øjeblikkeligt drejningsmoment er sjovt at lege med i elbiler, men det hjælper ikke så meget på køreoplevelsen, når resten er lidt sirupagtigt. F.eks. ufølsom styring eller en blød støddæmperindstilling.

Netop det tvivler vi på, om Cupra el-Born vil have, når den er klar til markedet engang i 2021.

Cupra er for Seat, hvad AMG er for Mercedes-Benz og M er for BMW, men Cupra står på egne ben og holder ikke engang til i de samme lokaler som Seat.

Denne, en racing-inspireret og baghjulstrukket el-Born med alle de visuelle tricks, der får en bil til at virke sportslig, skal faktisk være en slags GTI-udgave af el-Born, som deler den elektrificerede MEB-platform med VW iD.3.

Bilen bliver ikke bygget i Spanien, men hos VW i Zwickau, og Cupra el-Born får et ganske stort batteri på 82 kWh, som giver en rækkevidde på op til 500 km. Den får også hurtigladning og skal kunne gå fra 0 til 50 km/t på 2,9 sekunder, ifølge Seat, undskyld, Cupra.

blank

Hurtigladningen skal give 26 mils rækkevidde med 30 minutters opladning, og en 100 kW lader vil give en batterikapacitet på 80 procent, med 47 minutters opladning.

Indvendigt har den ordentlige skåleformede sportsæder og en 10 tommers pegeskærm, og den kan leveres med Head Up-visning med AR – Augmented Reality = udvidet virkelighed – men hvem interesserer sig for det?

Vi vil køre!

blank

blank

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.
blank
Ruller ud i 2024 Mercedes-Benz bekræfter at den elektriske Geländewagen kan forventes i slutningen af 2024.
Se præsentationen af Polestar 3 her Følg med når vi viser Polestar 3 frem d. 12. oktober.
Flere kræfter og øget rækkevidde Opgraderer DS 3 Crossback og Peugeot e-208.
Xpeng G9: På vej til Danmark God plads, høj komfort, og bygget "som en koncertsal".
Teslas 4680-batterier: temmelig ordinære På Battery Day lovede Elon Musk nye batterier med helt ny teknologi og banebrydende kapacitet. Nu er batteriene her ... og de er helt almindelige.
blank
Ferrari med 715 hk og 1420 watt Burmester-lydanlæg Ultra-stærke kræfter både under motorhjelmen og i kabinen.
Følg Lyd & Billede