Nyhed

Cupra el-Born kommer næste år

Sig farvel til kedelige elbiler.
forfatter

Vi ved skam godt, at øjeblikkeligt drejningsmoment er sjovt at lege med i elbiler, men det hjælper ikke så meget på køreoplevelsen, når resten er lidt sirupagtigt. F.eks. ufølsom styring eller en blød støddæmperindstilling.

Netop det tvivler vi på, om Cupra el-Born vil have, når den er klar til markedet engang i 2021.

Cupra er for Seat, hvad AMG er for Mercedes-Benz og M er for BMW, men Cupra står på egne ben og holder ikke engang til i de samme lokaler som Seat.

Denne, en racing-inspireret og baghjulstrukket el-Born med alle de visuelle tricks, der får en bil til at virke sportslig, skal faktisk være en slags GTI-udgave af el-Born, som deler den elektrificerede MEB-platform med VW iD.3.

Bilen bliver ikke bygget i Spanien, men hos VW i Zwickau, og Cupra el-Born får et ganske stort batteri på 82 kWh, som giver en rækkevidde på op til 500 km. Den får også hurtigladning og skal kunne gå fra 0 til 50 km/t på 2,9 sekunder, ifølge Seat, undskyld, Cupra.

Hurtigladningen skal give 26 mils rækkevidde med 30 minutters opladning, og en 100 kW lader vil give en batterikapacitet på 80 procent, med 47 minutters opladning.

Indvendigt har den ordentlige skåleformede sportsæder og en 10 tommers pegeskærm, og den kan leveres med Head Up-visning med AR – Augmented Reality = udvidet virkelighed – men hvem interesserer sig for det?

Vi vil køre!

Læs alle artikler i 1 måned for 39 kr

Få adgang alle +artikler samt til hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Ønsker du å bestille magasinet? Klik her Allerede abonnent?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.