TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING
Nyhed

Arktisk Polestar 2

Polestar 2 Arctic Circle ser vanvittig fed ud, men der er én hage ved den.

forfatter
Publiceret 06/02/2022 - 16:02

Polestar har altid været Volvos frække fætter, og de cyanblå biler, som de baserede på Volvo-modeller, var altid racer-versioner, i hvert fald racer-inspirerede. Derfor var det ikke særlig opsigtsvækkende, da de for nylig udsendte en software-opdatering til Polestar, som øgede effekten med over 60 hk.

Læs også Trimmet Polestar 2 Polestar 2 får mere effekt og bliver endnu mere sporty med en opgradering, som man selv skal ordne.
P2 front scaled 1

Vi er heller ikke så overraskede over denne udgave. Polestar 2 Arctic Circle, hedder den, og som man kan se af billederne, er den bygget til mest mulig fart på is og sne, med samme effektforøgelse, som vi netop har prøvekørt i Polestar 2, bare med blødere affjedring, ispigge og Recaro-sæder med firepunktsseler.

644686 20220202 Polestar 2 Arctic Circle scaled 1
(Foto: Polestar)

Bilen er udviklet til sneføre nord for polarcirklen, og chassiset er tunet til rally på is og sne.

Joakim Rydholm, der er Polestars chassisingeniør, har ledet arbejdet med bilen, der er hævet 30 mm og udstyret med 245/35 R19-dæk med 490 styk 4 mm ispigge på hvert dæk. Effekten er øget til 476 hk og drejningsmomentet til 680 Nm.

644709 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644706 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644705 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1 644701 20220202 Polestar 2 Arctic Circle scaled 1
<
>
(Foto: Polestar)

Öhlins-dæmperne er sat op på ni foran og bagpå, og stabilisatorstænger er monteret for og bag for bedre stivhed og styrerespons. Rydholm og hans hold har også lavet launch control til bilen, som styres med hænderne på rattet.

“At tune chassiset til sne og isglatte underlag er en langsommelig proces, men præcisionen bliver høj,” siger Rydholm.

644698 20220202 Polestar 2 Arctic Circle 989x660 1
(Foto: Polestar)

“Et svagt vejgreb giver os mulighed for at føle og analysere bilens dynamik ved meget lavere hastigheder end ved testning på asfalt, hvilket betyder, at vi kan indstille de helt rigtige køreegenskaber ved at finjustere de mindste detaljer. Det er uden tvivl mit foretrukne sted at udvikle biler.”

Det tvivler vi ikke på. Der er bare én ulempe ved denne udgave af Polestar 2: Den kommer ikke i handelen.

644689 20220202 Polestar 2 Arctic Circle scaled 1
(Foto: Polestar)

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Billedes kommentarfelt. Vi vil gerne vide, hvad du mener. Hold dig til emnet og vær saglig, så slipper vi for at moderere indlæg. Andre spørgsmål eller synspunkter rettes til redaktionen@lydogbillede.dk.

Subscribe
Notify of
1 Kommentar
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Jeres satsning på elektronik serier/film OG biler undrer mig.
Kan forstå hvis udgangspunket er lyden i bilen, men vil altså hellere læse om hifi end om biler når jeg går ind på jeres side.
Så er det sagt 🙂

Ny generation af Harley-elcykel får Google Cloud De nye modeller gemmer næsten alle nyheder på indersiden.
Bliver Fisker Ronin den el-sportsvogn vi venter på? Project Ronin kan nå op til 900 km rækkevidde.
Det er nu du skal købe Tesla Model Y Hvis du bestiller en Model Y nu, behøver du ikke længere at frygte overvægt. Bagagen er også bedre sikret.
Mere miljøvenlig Polestar 2 Polestar opdaterer Polestar 2 og reducerer klima-aftrykket.
Verdens smarteste elcykel i to nye udgaver Elcyklernes svar på Tesla er klar med to spritnye modeller.
Porsches perfekte kompromis Pris og ydelse gør GTS til Porsches måske bedste Taycan-udgave.
Følg Lyd & Billede
Send this to a friend