TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Guide Så meget bagage får du plads til

Så meget bagage får du plads til

Visse elbiler kan ikke trække en anhænger, andre kan ikke tage taglast. Se, hvilke der kan, her.

forfatter
Opdateret: 13/04/2022 - 09:30 // Først publiceret: 05/07/2021

Pris, rækkevidde og størrelsen på bagagerummet står højt på listen over ting, som elbilkøbere er interesserede i at vide meget om.

At økonomi er vigtigt, kommer ikke som en overraskelse. Ifølge en undersøgelse udført for Norges Automobil-Forbund (NAF) siger 46 procent, at omkostningerne er vigtigst, derefter kommer driftsudgifter, som vejer tungt i de samlede omkostninger.

Interessant nok er køreglæde placeret højt på listen over de egenskaber, bilkøbere værdsætter, tæt fulgt af plads og bagageplads på 38 procent.

Mange elbiler kan ikke trække en anhænger

For elbilejerne er rækkevidde og opladning mindst lige så vigtigt, men bilkøberne er også optaget af bagageplads, og hvor meget anhængervægt bilen kan trække. Hvis den i det hele taget kan leveres med trækkrog.

Mange af elbilerne kan nemlig ikke trække en anhænger, og flere af elbilerne, som kan leveres med trækkrog, kan kun tage så lav en vægt, at man udelukkende kan bruge trækkrogen til et cykel- eller skistativ.

Tesla Model S kan ikke trække anhænger, men i modsætning til Model X kan den tage taglast. Ill: Tesla

Nogle, men slet ikke alle, elbiler, har mulighed for taglast. Mågevingedørene på Tesla Model X gør det ikke muligt at montere tagboks eller tagstativer, men til gengæld kan den trække godt over 2 ton.

Vægten øger forbruget

Det er velkendt blandt bilejere, at tagboks og campingvogn øger forbruget. Øget vægt og luftmodstand har samme virkning på elbiler, og her straffes man hårdt, når farten øges på grund af tagboks på taget.

I en test udført af Norsk Elbilforening fandt man ud af, at en tagboks kunne øge forbruget med over 12 procent ved 110 km/t.

VW iD.4 med tagboks. Ill: Volkswagen

Forbruget øges også med last, og en fuld bil med et proppet bagagerum og fem passagerer vil reducere rækkevidden mærkbart, særligt hvis man kører hurtigere end 70-80 km/t. Her øges luftmodstanden nemlig betydeligt for hver ekstra10 km/t.

Derfor er det smart at huske på, at selv om man vælger en bil med stort bagagerum, så må man ikke overstige bilens tilladte totalvægt. Altså summen af bil, passagerer og last.

Tabel: Bagagevolumen, anhængervægt og taglast på alle elbiler

Tesla Model 3 kan trække et ton. Ill: Tesla

Skal man desuden trække en anhænger eller campingvogn, er det ekstra vigtigt at være bevidst om totalvægten for hele ekvipagen. Her skal man nemlig have kørekort til en højere vægtklasse, som indeholder førerret til bil med anhænger.

Bagagerummet i XC40 Recharge. Foto: Lasse Svendsen

Men det er en helt anden guide. Her har vi samlet de fleste nye elbiler i en tabel, hvor man let kan finde den tilladte anhængervægt, og hvor meget taglast bilen kan tage.

Tabellen opdateres fortløbende.

 BagagevolumenAnhængervægt kgTaglast kg
Audi e-tron660-1725180075
Audi e-tron Sportback615-1655180075
Audi Q4 e-tron 520-1490100075
Audi Q4 e-tron Sportback535-1460100075
Audi e-tron GT405075
BMW i3260-11000-
BMW i4470-1290160075
BMW iX3510-1560750100
BMW iX5002500-
Citroën e-C43800-
Citroën e-SpaceTourer989-13841000-
Cupra Born3850-
DS 3 Crossback350-10500-
Fiat 500 Electric185-5500-
Fiat e-Ducato4190-
Ford Mustang Mach-E402-14207500
Honda e171-8570-
Hongqi E-HS9438-18141500-
Hyundai Ioniq EV350-14100-
Hyundai Ioniq 5531-15911600-
Hyundai Kona Electric332-111430080
Jaguar i-Pace505-1163750-
Kia e-Soul315-1339300100
Kia e-Niro451-1405200100
Kia EV6520-13001600-
Lexus UX3670-
Maxus EV80-1250-
Maxus Euinoq EV-400-
Mazda MX-30341-11710-
Mercedes-Benz EQA340-1320750-
Mercedes-Benz EQB 5 s496-1710750-
Mercedes-Benz EQC500-14601800-
Mercedes-Benz eVito694-929--
Mercedes-Benz EQV1030-4630--
Mini Cooper SE211-7310-
Mitsubishi i-MiEV235-8600-
Nissan Ariya E-4ORCE 874151500-
Nissan Leaf4350-
Nissan e-NV200 5 s1190-3100150100
Opel Corsa-e267-10420-
Opel Mokka-e310-10600-
Opel Zafira e-Life980-15001000-
Peugeot e-208265-11060-
Peugeot e-2008434-14670-
Peugeot e-Traveller L2603-18001000-
Peugeot e-Traveller L3989-19501000-
Polestar 2405-10951500-
Porsche Taycan407-488075
Porsche Taycan Cross Turismo430-1196075
Renault Twizy400-
Renault Zoe338-12250-
Seat Mii Electric250-9230-
Skoda Citigoe iV250-9230-
Skoda Enyaq iV80X585-1710120075
Tesla Model 3425100068
Tesla Model Y425-19001600-
Tesla Model S793-17950-
Tesla Model X 7 s25772268-
Toyota Proace Verso989-19501000-
VW e-up!250-9230-
VW iD.338575-
VW iD.4543-1575100075
VW iD4 GTX543-1575120075
Volvo XC40 Recharge413-1342150075
Volvo C40 Recharge413-1342150075
XPeng P74400-
XPeng G3380-7600-
Annonce
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.

Skriv en kommentar

Buzz kan vende på en femøre! Den moderne version af folkevognbussen er en ægte fuldtræffer – bortset fra ét problem.
Hurtigere Abarth-udgave af Fiat 500e På vej med flere hestekræfter og falsk motorlyd
Den ikoniske Golf genopstår som elbil Kommer formentlig også som elektrisk Golf GTI.
Prægtige Morgan får lyd fra Sennheiser Morgan er ægte britisk bilkunst. Og nu får de lydanlæg fra selveste Sennheiser. Først ude er Plus Four og Plus Six.
Porsche Macan bliver elektrisk: Her er de friske detaljer Porsche har frigivet flere detaljer om den elektriske version af Macan, som forventes at komme ud på vejene i 2024. Der loves over 600 hestekræfter, 100 kWh batteri og lang rækkevidde!
Volvo EX90 ny luksus-SUV er lanceret og prissat Volvos flagskib kan bestilles nu og leveres i 2024
Følg Lyd & Billede