TESTS GUIDES FILM & TV HØJTTALERE TV HOVEDTELEFONER HI-FI FOTO SMART HOME HJEMMEBIOGRAF COMPUTER MOBIL GAMING

Guide: Så meget bagage får du plads til

Så meget bagage får du plads til

Visse elbiler kan ikke trække en anhænger, andre kan ikke tage taglast. Se, hvilke der kan, her.

Pris, rækkevidde og størrelsen på bagagerummet står højt på listen over ting, som elbilkøbere er interesserede i at vide meget om.

At økonomi er vigtigt, kommer ikke som en overraskelse. Ifølge en undersøgelse udført for Norges Automobil-Forbund (NAF) siger 46 procent, at omkostningerne er vigtigst, derefter kommer driftsudgifter, som vejer tungt i de samlede omkostninger.

Interessant nok er køreglæde placeret højt på listen over de egenskaber, bilkøbere værdsætter, tæt fulgt af plads og bagageplads på 38 procent.

Mange elbiler kan ikke trække en anhænger

For elbilejerne er rækkevidde og opladning mindst lige så vigtigt, men bilkøberne er også optaget af bagageplads, og hvor meget anhængervægt bilen kan trække. Hvis den i det hele taget kan leveres med trækkrog.

Mange af elbilerne kan nemlig ikke trække en anhænger, og flere af elbilerne, som kan leveres med trækkrog, kan kun tage så lav en vægt, at man udelukkende kan bruge trækkrogen til et cykel- eller skistativ.

Tesla Model S kan ikke trække anhænger, men i modsætning til Model X kan den tage taglast. Ill: Tesla

Nogle, men slet ikke alle, elbiler, har mulighed for taglast. Mågevingedørene på Tesla Model X gør det ikke muligt at montere tagboks eller tagstativer, men til gengæld kan den trække godt over 2 ton.

Vægten øger forbruget

Det er velkendt blandt bilejere, at tagboks og campingvogn øger forbruget. Øget vægt og luftmodstand har samme virkning på elbiler, og her straffes man hårdt, når farten øges på grund af tagboks på taget.

I en test udført af Norsk Elbilforening fandt man ud af, at en tagboks kunne øge forbruget med over 12 procent ved 110 km/t.

VW iD.4 med tagboks. Ill: Volkswagen

Forbruget øges også med last, og en fuld bil med et proppet bagagerum og fem passagerer vil reducere rækkevidden mærkbart, særligt hvis man kører hurtigere end 70-80 km/t. Her øges luftmodstanden nemlig betydeligt for hver ekstra10 km/t.

Derfor er det smart at huske på, at selv om man vælger en bil med stort bagagerum, så må man ikke overstige bilens tilladte totalvægt. Altså summen af bil, passagerer og last.

Tabel: Bagagevolumen, anhængervægt og taglast på alle elbiler

Tesla Model 3 kan trække et ton. Ill: Tesla

Skal man desuden trække en anhænger eller campingvogn, er det ekstra vigtigt at være bevidst om totalvægten for hele ekvipagen. Her skal man nemlig have kørekort til en højere vægtklasse, som indeholder førerret til bil med anhænger.

Bagagerummet i XC40 Recharge. Foto: Lasse Svendsen

Men det er en helt anden guide. Her har vi samlet de fleste nye elbiler i en tabel, hvor man let kan finde den tilladte anhængervægt, og hvor meget taglast bilen kan tage.

Tabellen opdateres fortløbende.

[table id=2 /]

Skriv en kommentar

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Chefredaktør. Lasse har arbejdet for Lyd & Billede siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi og om hi-fi for Audio Video, ligesom han har erfaring som biljournalist fra bladet Drive. Det hele startede i 1980 med en Garrard-pladespiller, en Tandberg-receiver og et par Jamo-højttalere. Lasse har desuden stor erfaring fra hi-fi-branchen og skriver i dag mest om foto, hi-fi, computere og lyd, men også om biler.