Zero Dark Thirty

"We're going to hunt them down one at a time. It doesn't matter where they hide, as we work with our friends we will find them and bring them to justice". Sådan sagde daværende præsident George W. Bush i en tale den 22. november 2001. Nu har Kathryn Bigelow lavet en film om jagten på Osama bin Laden.

Publiceret 06/06/2013 - 12:17
Zero Dark Thirty

Bigelow havde arbejdet med projektet om den mislykkede jagt på bin Laden i flere år, da præsident Obama den 2. maj 2011 meget overraskende erklærede, at verdens mest eftersøgte mand var dræbt af amerikanske specialstyrker i Abbottabad i Pakistan. Manuskriptet måtte delvis skrottes og omskrives, men af to en halv times film er det i de første timer det møjsommelige efterretningsarbejde og torturen af fanger, der står i fokus. Den sidste halve time er et action/adrenalin-kick, som få kan gøre hende efter!

Netop fokus på torturen af fanger og mistænkte har sat gang i en voldsom debat omkring filmen, hvor mange mener, at Bigelow forsvarer brugen af tortur, at målet helliger midlet, og at det var det, der til sidst var afgørende for, at amerikanerne fik fanget bin Laden. Desuden er hun blevet beskyldt for at have for tætte bånd til CIA (for autentisk er Zero Dark Thirty virkelig) og gå CIA’s ærinde. Vi forsvarer overhovedet ikke brug af tortur, og Bigelow tager så absolut ikke standpunkt i debatten, hun præsenterer simpelthen fakta på en kølig måde; dog er det værd at bide mærke i, at efter at Barack Obama indtog Det Hvide Hus og satte en effektiv stopper for bl.a. “waterboarding”, så faldt informationsstrømmen til CIA markant …

Bigelow er ikke ukendt med 9/11 på det hvide lærred. I 2008 kom hun med The Hurt Locker om et desillusioneret bombe-desarmerings-hold i Irak, et land USA okkuperede som en indirekte konsekvens af 9/11. USA’s fremmeste kvindelige action-instruktør vandt da også en Oscar for årets bedste film og nappede dermed prisen fra eksmanden James Camerons Avatar. Men Bigelow kan mere end at instruere actionscener; hun behersker også det subtiles kunst, hvilket vi ikke mindst får at se i Zero Dark Thirty. Kontroversiel eller ej, Bigelow har levet en usædvanlig vellykket thriller om jagten på verdens mest eftersøgte mand.

Nærmest som i en omfattende dokumentar bliver vi fluen på væggen, da mænd og kvinder i CIA sætter hårdt mod hårdt for at presse information ud om, hvor Al-Qaedas top befinder sig. Vi begynder, to år efter at World Trade Center styrtede i grus, og næsten 3.000 liv gik tabt. CIA løber panden mod en mur med alle de fanatiske Al-Qaeda-medlemmer, der bliver taget til fange, og efter ordre fra øverste hold bliver der givet udvidet tilladelse til at “opfordre” fangerne til at tale. Ind på banen kommer den (tilsyneladende) følelseskolde Dan (Clarke) samt rookien Maya (Chastain).

Over de mange år, hvor (den fiktive) Maya arbejder med bin Laden-jagten, ser vi en gradvis forandring fra småbange og ubeslutsom nybegynder til handlekraftig og iskold agent på jagt efter den mest forhadte mand i verden – jagten på bin Laden bliver nærmest en personlig vendetta og en besættelse for hende. Og Chastain mestrer den komplekse karakter med tyngde og troværdighed – i sit livs rolle! Det hele fortalt i et roligt tempo med fokus på arbejdsmetoder og tidskrævende arbejde, krydret med autentiske tilbageslag og nye terrorhandlinger som i London og Barcelona.

Filmen, der er på godt og vel to en halv time, kunne sikkert været klippet en del ned, men når det er sagt, så virker den absolut ikke langtrukken, og det hele bygger op til en fantastisk finale, der langtfra fremstår som en bande action-soldater, der stormer ind og skyder vildt omkring sig (a la Stallone og venner); det vi får, er en skræmmende god scene, meget i fuldstændig mørke eller med natkamera, som giver os en gyser af sidste runde med bin Laden. En meget vellavet film, der fortæller et centralt kapitel af vores nære historie på en nedtonet og realistisk måde. Fem stærke stjerner!

Både lyd (dts-MA 5.1) og billede får topkarakter. Fantastisk skarpe billeder i såvel udendørs dagsscener som i mørke fangehuller. Lydsporet er detaljeret, præcist og usædvanlig rigt. Bonusmæssigt må vi klare os med fire minidokumentarer på tilsammen 25 minutter, hvor fokus ligger på udfordringerne med at genskabe bin Ladens hus og på, hvor autentisk filmen er med hensyn til specialstyrkerne. BD’en formelig skriger efter mere historisk baggrundsmateriale.

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer