We Bought A Zoo

Matt Damon er verdens mest ordinære mand, og i Cameron Crowes We Bought a Zoo fremstår han som akkurat det – dagligdagsmanden, der gør noget ekstraordinært. Sammen med Scarlett Johansson er det blevet en rigtig god feelgood-film.
We Bought A Zoo

Vist nok baseret på en sand historie om den relativt velstående far til to, Benjamin (Matt Damon), som efter sin kones død siger jobbet i LA op, tager teenagebørnene med sig og køber en zoo (!) på landet. Ikke at han ved noget om at drive zoo eller har midler nok til at holde den flydende, men hans datter falder fuldstændig for stedet – og dermed slår far til.

Med andre ord et relativt søgt plot, som kunne være blevet en film spækket med klicheer og platheder, men erfarne Crowe (Almost Famous, Jerry Maguire) trækker det hele godt i land, ved at historien krydres med ægte mennesker med problemer og glæder, gnidninger mellem far og søn, Benjamins strabadser for at redde livsværket og en nøjagtig tilpas tilbagelænet kærlighedshistorie. Jo da, vi får stereotype karakterer her, såsom den simple dyrepasser og den “slemme mand”, der skal godkende zoo’en, men stort set styrer han udenom, og det hele bæres af en aldeles udmærket Damon og en lige så velplaceret Scarlett Johansson, der ser uforskammet ordinær ud som dyrepasser. En rigtig hyggefilm for hele familien, som ville have haft gavn af et lidt strammere manus og en noget kortere film. Fire stjerner.

En udsøgt billedkvalitet og et vældig godt lydspor er, hvad denne BD byder på. Som bonus får vi kommentarspor, bloopers, nogle udeladte scener, dokumentar om familien bag filmen og en okay bag-om-filmen.

• Release: 2. januar 2013
  • Instruktion: Cameron Crowe
  • Medvirkende: Matt Damon, Scarlett Johansson, Thomas H. Church, Colin Ford, Maggie E. Jones, Angus Macfadyen