Anmeldelse Total Recall

Kate Beckinsale i sexy kampsport

En af jernmanden Arnold Schwarzeneggers mere seværdige film, Total Recall (1990), kommer her i en “oppudset” version med et mere “moderne” plot – og en masse mere moderne specialeffekter – samt Collin Farrell, som farer rundt.

Publiceret 26/02/2013 - 10:52
Total Recall

Som den lidt ældre garde vil huske fra originalfilmen, lever hovedpersonen Douglas Quaid et relativt kedeligt og særdeles rutinepræget liv. I 2012-versionen er han en fabriksarbejder ved et samlebånd, som dagligt pendler mellem sit hjem i Australien og jobbet i Storbritannien! Verden, som vi kender den, er stort set gået til grunde, og det er kun Stor-Storbritannien, der fungerer, med Australien som den undertrykte koloni. Fodfolket styres med jernhånd, og der eksisterer ikke ligefrem nogen fri vilje.

Mærkelig nok har Len Wiseman (instruktion) og manuskriptforfatteren valgt at fjerne planeten Mars som det forjættede land – det var dér, Schwarzenegger drømte om at rejse til, og det var dér, drømmefabrikken Rekall skulle tage ham hen. Her er det rejsen til Stor-Storbritannien, der er Quaids (Farrell) mål, og det i en spektakulær elevator tværs gennem Jorden – kun på nogle minutter. Alligevel fremstår det langtfra så eksotisk som Mars.

At rålækre og særdeles dygtige Kate Beckinsale kan sparke fra sig, har hun rigeligt bevist i den endeløse række af dårlige Underworld-film. En erfaring, hun får god brug for her, idet hun leder an i jagten på Quaid. Beckinsale fremstår faktisk som den mest interessante karakter i filmen, mens hans store kærlighed (Biel) ikke bliver andet end tom staffage. Farrell løber godt og skyder MEGET, men han virker distanceret og har ikke den pondus, som karakteren kræver. Hovedproblemet er dog, at dramaturgien og selve historien, når vi stripper action-sekvenserne bort (og dem er der mange af!), bliver kedelig og plat. Det, vi sidder tilbage med, er et imponerende special effects-sceneri med endeløse skyderier og hurtige scener i en dyster digital fremtidsverden. Flot at se på, men i længen (og filmen er lang!) udmattende. Desuden spilles der alt for lidt på den spændende tematik omkring, hvad der er virkeligt, og hvad der er fiktion. Tre stjerner for okay popcorn-underholdning.

Hvis ikke selve filmen er et underværk, så er lyd- og billedkvaliteten absolut superb! Her får man virkelig rørt subwooferen, og billedkvaliteten gnistrer af skarphed og detaljer. På bonusfronten får vi bl.a. tre omfattende dokumentarer, to minidokumentarer, kommentarspor og en kraftigt udvidet version af filmen samt mulighed for at se filmen med løbende indblik.

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer