Anmeldelse: Tornerose

Stadig Disneys største mesterværk

Wow! 55 år efter premieren på denne fødte klassiker relanceres den i en kvalitet, der rent faktisk overgår biografudgaven!
Karakter
Familie
Tornerose
Annonce
Annonce
forfatter

Alle, både børn og voksne, kender historien om den smukke prinsesse, der sover i hundrede år efter at have stukket sig på tenen på en spinderok. Disney genfortæller historien i en romantisk eventyrstil, men ikke desto mindre er det en mørk og dyster film, næsten lige så mørk som Taran og den magiske gryde (1985). Og som det ofte er tilfældet med Disney-film, er det skurken, der har den saftigste rolle – Malavia (som nu har fået sin egen film, Maleficent) er en af de mest skræmmende og fascinerende Disney-skurke gennem tiderne.

Instruktør Clyde Geronimi fortæller historien klart og tydeligt med stram regi. Her er ikke unødvendig spildtid eller meningsløse sangnumre som fyld, som det ellers ofte er tilfældet. Prinsesse Aurora bliver født, får kastet en forbandelse over sig, skjules af de tre gode feer i 16 år, stikker sig alligevel på tenen, falder i søvn og bliver reddet af prinsen i en storslået eksplosion af action, drageild og heltemod.

Filmen, som er indspillet i 70 mm CinemaScope, er en af de smukkeste, der er kommet ud af drømmefabrikken, og den har sin helt egen skarpe, kantede animationsstil, samtidig med at den er usædvanlig detaljeret. Vel nok animationshistoriens største mesterværk, som nu er kommet i den ultimative udgave – det er simpelthen perfekt!

Lyd- og billedkvaliteten er enestående. Tornerose er pakket med farvestålende scener og sjældent detaljeret – og alle detaljerne funkler i Full HD-kvalitet. Se f.eks. den scene, hvor feerne planlægger Auroras fremtid. Også bonusmaterialet er imponerende. Ikke mindst faldt vi for den gode bag-om-filmen, det informative kommentarspor af John Lasseter og den virtuelle tur gennem slottet. Spil til de mindste er der også.

Annonce
Fakta
  • Release: 24. september 2014
  • Instruktør: Clyde Geronimi
  • Stemmer: Mary Costa, Bill Shirley, Eleanor Audley, Verna Felton, Barbara Luddy, Taylor Holmes
  • Genre: Animation/familie
  • Land: USA
  • År: 1959
  • Tid: 01:15 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.