This Is the End

Forestil dig en våd aften i James Francos hus i Los Angeles. Han sidder sammen med sin gode ven Seth Rogen, og de har lige røget en ordentlig koger og skyllet den ned med et par flasker svinedyr bordeauxvin. Sådan må historien i This Is the End være blevet til.
Komedie
This Is the End

I filmen spiller de to venner og deres omgangskreds sig selv, og Franco inviterer til ekstravagant fest i sit ekstravagante hus i Hollywood Hills. Alt er tilsyneladende okay, og vennerne udviser en passende selvironisk stil med insider-jokes og dekadent og narcissistisk livsførelse. Men pludselig går alt – bogstavelig talt – ad Helvede til. Himlen falder ned i hovedet på dem i en enorm meteorregn, og jordskorpen åbner sig og slipper selveste Beelzebub løs.

Det er netop i den slags situationer, at folk viser deres sande jeg, og mænd skilles fra mus. Tilsyneladende hårde bananer bryder sammen, mens andre tager styringen og holder hovedet koldt. De fleste af gæsterne bliver dræbt, da de falder ned i Helvede, men den hårde kerne barrikaderer sig i huset og satser på at ride stormen af. Midtvejs gennem filmen skifter den retning og går (stort set) fra komedie til gys og gru – uden at kvaliteten løftes.

Det er tydeligt, at gruppen trives sammen, og de har tidligere givet os klassikere som Superbad, men det her holder ikke til en hel spillefilm. Som et revyindslag fra ungdomsskolen måske, men ikke i en time og tre kvarter. Stoffet er simpelthen ikke godt nok til at blive trukket så tyndt ud. Ikke direkte mislykket, men bestemt heller ikke vellykket. Tre bagskæve stjerner.

Et rigtig godt lydspor, men en meget ujævn billedkvalitet præger Blu-ray’en. En del morsomt bonusmateriale, bl.a. bloopers og udeladte scener.

• Release: 23. april 2014
  • Instruktør: Evan Goldberg