anmeldelse: The Spy, 1. sæson

Stilfuld ­spion-nostalgi

Sacha Baron Cohen kan andet og mere end at spille absurde komedier.

Publiceret 17/09/2019 - 11:25
The Spy, 1. sæson

The Spy er baseret på den israelske Mossad-agent Eli Cohens ekstraordinære liv, og Netflix og instruktør/manuskriptforfatter Gideon Raff tager os med på en rejse tilbage til det klassiske efterretningsarbejde under den kolde krig; en tid, hvor fjendebilledet var mere overskueligt og mindre mangefacetteret, og mænd i marken indsamlede oplysninger om fjenden.

Cohen (Cohen), en jødisk immigrant fra Egypten, rekrutteres af Mossad til at infiltrere det syriske regeringsapparat og militær. Han får et dæknavn – Kamel – og en dækhistorie, og bliver på rekordtid sendt ud i marken, først i Buenos Aires, siden i fjendtligt territorium i Damaskus. Israel er desperat efter efterretninger om det lukkede syriske regime, og hvilke fjendtlige planer de har mod jødernes hjemland.

Vi befinder os i begyndelsen af 1960’ere, og Cohen fortæller sin kone, Nadia (Rotem), at han arbejder som rejsende møbelindkøber for det israelske forsvar. I årevis bliver hun ført bag lyset, opdrager børnene på egen hånd og aner ikke, hvilken fare hendes mand udsætter sig for. Serien balancerer delikat mellem mellemmenneskeligt drama og sitrende spænding; indimellem er Raff unødvendigt overtydelig, men i det store og hele er det jordnært og autentisk.

Raff mestrer det spændende spionmanuskript til fingerspidserne og står bl.a. bag den israelske spionserie Prisoners of War samt dens amerikanske aflægger, Homeland.

Vi kommer tæt på personerne, deres følelser og bevæggrunde, og stemningen er intens og klaustrofobisk. Forholdet mellem hr. og fru Cohen er intimt, troværdigt og medrivende. De spiller godt op mod hinanden, og Sacha Baron Cohen imponerer i denne komplekse rolle. Noah Emmerich (The Americans) er glimrende som efterretningschefen med samvittighedskvaler, og israelernes meget reelle frygt for fjendtlige angreb på den unge stat er til at tage og føle på.

(Foto: Netflix)

Farvepaletten er holdt i blege, næsten monokrome toner, hvilket giver serien et køligt præg, der passer til historien. Fotograferingen er lækker og kreativ, og suger os ind i handlingen og den tidsrigtige setting. Instruktionen er stram og fanger umiddelbart vores interesse med en god dramaturgisk opbygning, uden at serien på nogen måde er banebrydende.

The Spy er en gennemarbejdet kvalitetsserie i alle led, klassisk spion-thriller med troværdige og interessante personer samt et særdeles spændende plot. Serien er hverken specielt original eller nyskabende, men intelligent og velskrevet, meget spændende og historisk interessant. Fem stjerner og en klar anbefaling herfra.

<
>
(Foto: Netflix)