Anmeldelse: The Shape of Water

Visuel filmkunst

Del Toro skaber filmmagi i en hyldest til klassisk filmkunst.
Karakter
Drama
The Shape of Water
Annonce
Annonce
forfatter

Mexicanske Guillermo del Toro har givet os filmperler som Pans Labyrint og Crimson Peak. Derudover har han instrueret über-kommercielle film som Pacific Rim og Hellboy. Fælles for hans film – både de mere sære/“kunstneriske” og de “kommercielle” – er hans åbenlyse lidenskab for filmkunsten, detaljerne og det klare visuelle budskab. I del Toros film er intet overladt til tilfældighederne.

Trods en relativt mærkelig historie vandt The Shape of Water fire Oscars i år, bl.a. for bedste film og bedste instruktør. Uanset hvad man måtte mene om filmen, er den uden tvivl en af årets smukkeste.

Den stumme og ensomme Elisa (Sally Hawkins i sit livs rolle) arbejder som rengøringskone i et rumfartscenter. Vi befinder os i begyndelsen af 1960’erne, i starten af rumkapløbet mellem Sovjetunionen og USA, og amerikanerne har fanget en ukendt amfibiemand i Sydamerikas sumpe. Kan han muligvis skydes ud i verdensrummet?

(Foto: Fox/Paramount)

Sikkerhedsansvarlig på anlægget er den sadistiske Strickland (Michael Shannon i endnu en glansrolle). Da vedvarende tortur ikke fører nogen vegne, og russerne også er ude efter “dyret”, beslutter de sig for at slå ham ihjel. Men i mellemtiden har Elisa opnået en dyb kontakt til og hengivenhed for amfibiemanden, og sammen med sin godmodige nabo (Jenkins) planlægger hun en kidnapning.

Annonce

Visuelt er The Shape of Water et sandt festfyrværkeri. Det er er slående, så meget kærlighed del Toro har lagt ned i hver detalje og i genskabelsen af 1960’erne, og der er et smukt grønne skær i både lys og rekvisitter. Det hele i fuldendt harmoni med Dan Laustsens lækre fotografering.

(Foto: Fox/Paramount)

The Shape of Water er både eventyr, drama og kærlighedshistorie – ikke alene om at elske det anderledes, men også om kærlighed til klassiske film og en forgangen tid – og en film, som trods sin sære tematik vil røre og bevæge dig. Graver man lidt dybere, vil man også se et klart politisk budskab og en kritik af, hvordan vi behandler de anderledes; det være sig homoseksuelle, sorte, handicappede eller folk af lavere status. Fem strålende stjerner til del Toros lille æstetiske mesterværk.

Det stærke visuelle indtryk understøttes af en teknisk fejlfri 4K-udgivelse. Kort og godt fantastisk billedkvalitet med forbløffende detaljerigdom, lys og dybde. Surround-sporet (DTS-MA 5.1) er lækkert afbalanceret og får selv den mindste detalje frem i den komplekse lydmiks. På bonusfronten får vi en fascinerende halvtimes bag-om-filmen, fire korte features samt trailere.

<
>
(Foto: Fox/Paramount)
Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta

4K UHD Blu-ray
Release: 12. juli 2018
Instruktion: Guillermo del Toro
Med: Sally Hawkins, Octavia Spencer, Michael Shannon, Michael Stuhlbarg, Doug Jones
Genre: Drama
Land: USA
År: 2017
Tid: 2:03 timer

IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.