Anmeldelse: The Shape of Water

Visuel filmkunst

Del Toro skaber filmmagi i en hyldest til klassisk filmkunst.

Publiceret 15/08/2018 - 10:34
The Shape of Water

Mexicanske Guillermo del Toro har givet os filmperler som Pans Labyrint og Crimson Peak. Derudover har han instrueret über-kommercielle film som Pacific Rim og Hellboy. Fælles for hans film – både de mere sære/“kunstneriske” og de “kommercielle” – er hans åbenlyse lidenskab for filmkunsten, detaljerne og det klare visuelle budskab. I del Toros film er intet overladt til tilfældighederne.

Trods en relativt mærkelig historie vandt The Shape of Water fire Oscars i år, bl.a. for bedste film og bedste instruktør. Uanset hvad man måtte mene om filmen, er den uden tvivl en af årets smukkeste.

Den stumme og ensomme Elisa (Sally Hawkins i sit livs rolle) arbejder som rengøringskone i et rumfartscenter. Vi befinder os i begyndelsen af 1960’erne, i starten af rumkapløbet mellem Sovjetunionen og USA, og amerikanerne har fanget en ukendt amfibiemand i Sydamerikas sumpe. Kan han muligvis skydes ud i verdensrummet?

(Foto: Fox/Paramount)

Sikkerhedsansvarlig på anlægget er den sadistiske Strickland (Michael Shannon i endnu en glansrolle). Da vedvarende tortur ikke fører nogen vegne, og russerne også er ude efter “dyret”, beslutter de sig for at slå ham ihjel. Men i mellemtiden har Elisa opnået en dyb kontakt til og hengivenhed for amfibiemanden, og sammen med sin godmodige nabo (Jenkins) planlægger hun en kidnapning.

Visuelt er The Shape of Water et sandt festfyrværkeri. Det er er slående, så meget kærlighed del Toro har lagt ned i hver detalje og i genskabelsen af 1960’erne, og der er et smukt grønne skær i både lys og rekvisitter. Det hele i fuldendt harmoni med Dan Laustsens lækre fotografering.

(Foto: Fox/Paramount)

The Shape of Water er både eventyr, drama og kærlighedshistorie – ikke alene om at elske det anderledes, men også om kærlighed til klassiske film og en forgangen tid – og en film, som trods sin sære tematik vil røre og bevæge dig. Graver man lidt dybere, vil man også se et klart politisk budskab og en kritik af, hvordan vi behandler de anderledes; det være sig homoseksuelle, sorte, handicappede eller folk af lavere status. Fem strålende stjerner til del Toros lille æstetiske mesterværk.

Det stærke visuelle indtryk understøttes af en teknisk fejlfri 4K-udgivelse. Kort og godt fantastisk billedkvalitet med forbløffende detaljerigdom, lys og dybde. Surround-sporet (DTS-MA 5.1) er lækkert afbalanceret og får selv den mindste detalje frem i den komplekse lydmiks. På bonusfronten får vi en fascinerende halvtimes bag-om-filmen, fire korte features samt trailere.

<
>
(Foto: Fox/Paramount)