Anmeldelse: The Right Stuff, 1. sæson

Ægte helte med personlige problemer

Disney genskaber det amerikanske rumeventyrs barnestadie.
Karakter
Drama
The Right Stuff, 1. sæson
Annonce
Annonce
forfatter

Alle ved, at Neil Armstrong var den første mand på Månen, der sagde de bevingede ord: “One small step for man, one giant leap for Mankind,” men før NASA kunne sende en mand til Månen, måtte de først bevise, at de formåede at få en astronaut ud i verdensrummet – og levende tilbage til Jorden igen. Det ekstraordinære projekt fik navnet “Mercury”.

 

Originalserier

Lige siden Disney+ blev lanceret på det nordiske marked den 15. september, har vores største ankepunkt mod den nye streaming-tjeneste været manglen på nyt originalt indhold.

Blandt det nye indhold på tjenesten er flagskibet helt klart Star Wars-eposset The Mandalorian, som netop har haft premiere på 2. sæson, men derudover er der kun få nye originalserier at glæde sig over.

Annonce

The Right Stuff, der fortæller den sande (omend stærkt dramatiserede) historie om de syv oprindelige astronauter i Mercury-programmet, er blandt Disneys mest ambitiøse serier, men lever desværre ikke helt op til de høje forventninger.

(Foto: Walt Disney)

Vestlige værdier vs. kommunisme

Rumkapløbet mod russerne startede i det stille, idet nyetablerede NASA så småt begyndte at rekruttere testpiloter fra luftvåbnet. Frygtløse mænd med viden og vilje, der satte sig op i eksperimentelle fly og lod sig presse til det yderste – og med egoer større end Donald Trumps (hvis det overhovedet er muligt).

Da Sovjetunionen i 1957 opsendte verdens første satellit, Sputnik, fik amerikanerne pludselig travlt. Det blev både et rumkapløb for verdensrummets og forskningens skyld, og mindst lige så meget et ideologisk kapløb, hvor Vesten bestemt ikke skulle være dårligere end kommunisterne.

Læs også
Har du virkelig brug for Disney+? Med lanceringen af Disney+ er streaming-krigen for alvor i gang, men hvilke streaming-abonnementer SKAL du have?

Mercury-programmet varede fra 1958 til 1963, og i løbet af denne periode sendte USA seks astronauter ud i rummet. Omkostningerne var astronomiske (!), og programmet blev mere og mere upopulært, både blandt folket og i Det Hvide Hus.

Da det så lykkedes russerne at opsende Jurij Gagarin i april 1961, fik den amerikanske regering et nyt incitament til at eskalere kapløbet. JFK havde kun siddet som præsident i knap tre måneder og støttede nu helhjertet op om Mercury-programmet.

Annonce
(Foto: Walt Disney)

Drama for dramaets skyld

Serien er en coproduktion med Disney-ejede National Geographic Channel, men er skuffende lidt fokuseret på fakta. Det handler mest om de syv store egoister, konflikterne mellem dem og deres personlige problemer.

Testpiloter er af natur risikovillige og selvcentrerede og mener, at de er de bedste i verden. Sæt syv af dem i samme rum, hvor “præmien” er, at den bedste af dem bliver den første, der rejser ud i verdensrummet, og de store egoer må nødvendigvis kollidere.

Ganske vist landede NASA på syv astronauter, men hovedpersonerne serien igennem er Alan Shepard (McDorman) og Scott Glenn (Adams) – to skarpe modsætninger.

Glenn er stilfærdig, stærkt troende og nærmest afholdsmand, og vogter over sine familieværdier. Al er den brovtende se-mig-type, der elsker rampelyset, en drink eller ti og smukke kvinder (helst andre end hans kone), og som praler om sig selv, fra han står op, til han går i seng. Begge er dog enige om én ting: “Jeg vil være den første!”

(Foto: Walt Disney)

1960’erne i sus og dus

Serieskaberne har på forbilledlig vis genskabt de relativt sorgløse 1960’ere med deres genkendelige pastelfarver og stadig større fokus på idoldyrkelse.

Annonce

Da NASA-cheferne registrerer voksende modstand blandt amerikanerne mod det økonomisk eskalerende rumkapløb, lancerer de en genial charmeoffensiv. Legendariske Life Magazine får eneret til at følge de syv astronauter og deres familier tæt, og målet er krystalklart: Få læserne til at elske dem!

For enkelte af astronauterne falder pressens fokus og den stigende persondyrkelse naturligt, mens andre (bl.a. Glenn) kvier sig ved det. De bliver indlogeret på et hotel i nærheden af Cape Canaveral med swimmingpool, god mad og åbenbart fri bar – for her kommer parasoldrinksene som perler på en snor.

Bortset fra den asketiske Glenn tager de andre for sig af retterne, og meget tid vies da også til druk, fester og damehistorier – mens konerne sidder forsmåede derhjemme og aner ugler i mosen.

At forholdet til alkohol blandt astronauter helt sikkert var mere liberalt i 1961, end det er i 2020, er vi ikke et sekund i tvivl om, men at man nærmest dagligt måtte bæres i seng, tvivler vi mildt sagt på.

Mere irriterende er dog, at konfliktniveauet mellem astronauterne – i særdeleshed mellem Shepard og Glenn – er skruet helt op på maks. De bliver begge, på dramaturgiens offeralter, alt for endimensionelle og karikerede. Den ene helt blottet for empati og konstant pralende, og den anden skinhellig og stærkt indigneret.

Annonce

Seriens mest troværdige og interessante figur, astronauten Gordon Cooper (O’Donoghue), har et mere komplekst privatliv, men drukner lidt i konflikten mellem de to alfahanner. Colin O’Donoghue leverer troværdigt og solidt skuespil, hvilket vi desværre ikke kan sige om hele ensemblet.

Alle damehistorierne og den utroskab, der florerede, bliver også kunstigt “sløret” af Disneys familievenlige filter. Ingen må blive stødt her, og alle aldersgrupper skal kunne se med.

 

The Right Stuff, sesong 1_10 The Right Stuff, sesong 1_8 The Right Stuff, sesong 1_7 The Right Stuff, sesong 1_5 The Right Stuff, sesong 1_4
<
>
(Foto: Walt Disney)

En teknologisk bedrift

Trods næsten syv timer med astronauterne, midt i en utrolig periode i verdenshistorien, der handlede om teknologiske bedrifter, usædvanligt gåpåmod, personlige ofre og politisk vilje, får vi skuffende lidt at se fra andre sfærer end de personlige problemer og konflikter – som ovenikøbet er lige lovlig dramatiseret.

Her ville vi gerne have hørt mere om de storpolitiske baglokaler, ingeniørernes utrolige innovationer og de eklatante farer, der lå bag en så banebrydende rejse som at sende en mand ud i det store verdensrum i en lille “blikdåse”.

Annonce

Rumfartsentusiaster, der ser serien i håb om at få spændende baggrundsinformation om rumkapløbets spæde begyndelse, vil nok blive noget skuffede. Her er der mere “snavset vasketøj” end storpolitik og teknologiske kvantespring. Fire svage stjerner til et eventyrligt rumepos med okay underholdningsværdi, men også et langt større potentiale.

Den sidste episode af 1. sæson har premiere på Disney+ i dag.

(Foto: Walt Disney)

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 19 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • Disney+
  • Release: 9. oktober 2020
  • Instruktion: Andrew Bernstein m.fl.
  • Med: Patrick J. Adams, Jake McDorman, Colin O’Donoghue, Aaron Staton, James Lafferty, Micah Stock, Michael Trotter
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2020
  • Tid: 6:50 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Historisk Golden Globe til afdød stjerne.
Amazons streaming-tjeneste vil tilbyde mere eksklusivt indhold til de nordiske kunder og lancerer et samarbejde med ErosSTX.
Efter en lang coronapause er ventetiden (snart) forbi – se traileren til 4. sæson her.
Den nye, internationale streaming-tjeneste Paramount+ kommer snart til Norden. Nu er prisen (og noget af indholdet) klar.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.