: The Handmaid’s Tale, 1. sæson

Ubehagelig religiøs fanatisme

HBO giver os en skræmmende aktuel serie om, hvad der sker, når fanatisme får lov til at blomstre, og retsstatens principper tilsidesættes.

Karakter
The Handmaid’s Tale, 1. sæson

The Handmaid’s Tale, der er baseret på en roman fra 1985 af Margaret Atwood, skildrer et USA i undtagelsestilstand. Verden er blevet ramt af en epidemi, der har gjort langt de fleste kvinder ufrugtbare, og derfor bliver de få kvinder, der stadig kan føde, gjort til slaver og “fødemaskiner” for den herskende elite.

Serien tager en meget fascinerende problemstilling op: Hvad sker der med et moderne samfund, hvis de demokratiske spilleregler tilsidesættes, der konstant hersker undtagelsestilstand, og retsstaten ophæves? Uden at trække sammenligningen for langt har vi jo lagt mærke til, at Trump har gjort sit for at underminere retsstaten.

Vi følger de to veninder June/Offred (Moss) og Moira (Willey) fra en lykkeligere tid, til den fanatiske religiøse milits tager fuld kontrol over USA’s 50 stater. De bliver hensat til et komplet overvågningssamfund, der byder på lige så mange angivere som under DDR-regimets storhedstid.

De to må arbejde som hus- og sexslaver og potentielle fødemaskiner, klædt i middelalderlige tilknappede dragter og uden egen vilje. Kvinder har ingen ejendomsret, mændene styrer alt, og husets herre har sex med husslaven (i konens skød!), når hun er frugtbar.

Serien er holdt i en dyster, brun-grøn farvepalet, der klæder den klaustrofobiske stemning. Det er lidt som en ekstremt forkvaklet version af amish-samfundet, bortset fra at man stadig har biler og elektricitet. Alle spiser sunde, økologiske grøntsager, alle former for underholdning er forbudt, og folk fængsles, mishandles og hænges vilkårligt. At serien foregår i vor tid, gør den ekstra stærk og ubehagelig.

Der springes frem og tilbage i tiden, og på den måde vises de enorme kontraster mellem det nuværende totalitære regime og det almindelige liv for kort tid siden. Et totalitært, kvindeundertrykkende regime, hvor ytringsfriheden er kneblet, homoseksuelle hænges, alt, hvad der er “sjovt”, er forbudt, og alle er gammeltestamentligt bibeltro (i hvert fald udadtil).

Blandt seriens højdepunkter er de lettere bizarre samtaler mellem Offred og hendes herre (Fiennes), hvor det er helt tydeligt, at de befinder sig på hver sin planet, hvad virkelighedsopfattelse angår. Herren forsøger at opnå menneskelig kontakt med Offred, men er alligevel iskold og kynisk – og helt på det rene med, at man må “knuse nogle æg for at lave en god omelet”.

Elisabeth Moss er fremragende som den hårdtprøvede Offred og får det ekstreme følelsesmæssige pres, som hun konstant er under, frem på forbilledlig vis. Ligeledes er Joseph Fiennes og Yvonne Strahovski herligt iskolde psykopater som repræsentanter for den herskende klasse. Og den dygtige Ann Dowd stjæler alle scener, hun er med i, idet hun uden blusel skræmmer og torturerer sine kvindelige “disciple” på plads.

The Handmaid’s Tale er indimellem direkte ubehagelig, men historien er så stærk og fascinerende, at man bare må se videre. Ud over at underholde er den voldsomt aktuel, både hvad angår religiøs fanatisme (f.eks. ISIS) og det pres mod de demokratiske institutioner, som vi p.t. oplever i den vestlige verden. Fem stjerner.

Billedkvaliteten på HBO er ikke lige så eminent som på Netflix, men hvis du har høj hastighed på dit bredbånd, byder serien bestemt på brugbar kvalitet, også på lydsporet. (Anmeldelsen er baseret på de første fem ud af ti episoder).

picture1 picture2 picture3 picture4 picture5 picture6 picture7
<
>
(Foto: Producent)

Fakta

Release: 27. april 2017
Instruktion: Reed Morano m.fl.
Med: Elisabeth Moss, Yvonne Strahovski, Alexis Bledel, Joseph Fiennes, Ann Dowd, Max Minghella
Genre: Drama
Land: USA År: 2016
Tid: 8:40 timer

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Kommenter

Skriv et svar

    Læs også

    Den ellers superbe Trump-imitators nye Netflix-show er en ordentlig maveplasker.
    Apple og Tom Hanks byder på en flad spændingskurve i tandløst 2. verdenskrigs-drama.
    Disney genskaber det amerikanske rumeventyrs barnestadie.
    Kate Mara begår barnerov i rodet og usammenhængende HBO-serie.
    Med Diana på banen får vi for alvor et dystert indblik i den følelsesmæssigt afstumpede britiske kongefamilie.
    Netflix har produceret en visuelt flot film med smukke skuespillere, men særlig skræmmende er dette remake af thriller-klassikeren ikke.
    Herligt charmerende samtidsdrama med genkendelige konflikter og udfordringer.
    The Boss tager fansene med bag kulisserne til indspilningen af sit nye album.

    Aktuelle tilbud

    Annonce
    Prisjagt.dk er en kommerciel partner for lydogbillede.dk. De leverer opdaterede priser, prisvarsling og produktinformation.