: The Giver

Jeff Bridges som både producent og medvirkende, og dygtige Philip Noyce som instruktør på en interessant filmatisering – det burde vel give et stærkt resultat? Nej, desværre er The Giver blevet en svag og uoriginal film, og plottet er hullet som en schweizerost.

Publiceret 09/09/2015 - 16:21
The Giver

Jonas (Thwaites) lever i et tilsyneladende perfekt samfund uden lidelse eller forskelsbehandling, selv om alt er farveløst. På sin 18 års fødselsdag skal han blive den nye “Receiver of Memories”, som skal videreføre arven fra den gamle verden. Jonas går i lære hos en gammel mand kaldet “The Giver” (Bridges), der formidler både kærlighed, familie, ondskab og smerte. Men efterhånden indser Jonas, at den verden, han lever i, er falsk og poleret, og har brug for forandring.

The Giver er baseret på Lois Lawrys bestseller fra 1993, som Jeff Bridges har ønsket at filmatisere i tyve år. Historien er fascinerende, men omarbejdelsen til film er mislykket. Selve konceptet med, at den verden, vi bliver introduceret til, er i sort-hvid, indtil følelser og kundskab er på plads, er også langt mere vellykket i den smukke Pleasantville fra 1998.

THE GIVER

Filmens største problem er, at den er stopfuld af usandsynligheder og uforklarlige begivenheder inden for sit eget univers. Selv om den kan være tiltalende med sin ekstreme verden og sit spændingselement, så bliver det samlede indtryk ødelagt af alt for mange plothuller. Manuskriptet er simpelthen for svagt, og instruktør Philip Noyce har nok ikke haft det bedste udgangspunkt for at ende med en god film. Tre stjerner.

THE GIVER THE GIVER THE GIVER THE GIVER
<
>