The Drop

Endnu en stilsikker krimi fra Dennis Lehane er blevet en underfundig film.
The Drop

Forfatteren Dennis Lehane er kendt for sine nedtonede, “hverdagsagtige” kriminalhistorier fra området omkring Boston. Flere af hans bøger er tidligere blevet omsat til filmmagi, såsom Mystic River, Gone Baby Gone og Shutter Island. Med The Drop (hvor han også har skrevet manuskriptet) tager vi afsked med filmlegenden James Gandolfini i en meget værdig svanesang.

I et af Brooklyns mere hærgede kvarterer driver Marv (Gandolfini) og hans fætter Bob (Hardy) et værtshus, der oprindelig var ejet af Marv, men er overtaget af den tjetjenske mafia nogle år tidligere. Baren bruges som afleveringssted (“drop”) til hvidvaskning af ulovlige penge, men da den bliver røvet, får de to fætre mafiaen på nakken. Hvem stod egentlig bag røveriet?

THE DROP

Imens tager den stilfærdige Bob en pitbull-hvalp til sig, som han finder i skraldespanden hos Nadia (Rapace), og et venskab opstår, både mellem dem og mellem Bob og hvalpen, som han bruger al sin fritid på. Problemet opstår, da ejeren vil have hunden tilbage. Samtidig hviler et gammelt, uopklaret mord som en forbandelse over baren.

THE DROP

The Drop er ikke nogen action-thriller, men leverer til gengæld på det menneskelige plan med bundsolide, fascinerende personer og dialog i top.

Gandolfini er (som sædvanlig) klippefast som den lidt sjuskede og brovtende Marv, men det er Tom Hardy, der er filmens egentlige stjerne. Han skildrer den “simple” og joviale Bob på usædvanlig overbevisende vis, uden antydning af overspil. Bob er også den mest spændende figur, da det efterhånden står klart, at det stille vand har den dybeste grund. Fem stjerner.

THE DROP THE DROP THE DROP
<
>