Anmeldelse: The Commuter

Konstrueret togdrama

Hvor mange gange er Liam Neeson nødt til at redde sin familie? Lidt for mange gange, synes vi.
Annonce
Annonce
forfatter

Der er relativt stor fare for, at en skuespiller bliver sat i bås. Efter at irske Liam Neeson spillede med i den ene store dramaproduktion efter den anden, fik han efter succesen med Taken pludselig en ny karriere som aldrende actionhelt. En genre, han nærmest har siddet fast i siden.

Bevares, vi er ofte blevet godt underholdt af Neeson som solid actionhelt; den stabile, men hårdtslående manden-på-gaden, der bliver skubbet ud over kanten, hvis nogen truer hans familie. Efter tre omgange af Taken tog han søreme en tur op i 38.000 fods højde for også at rydde op dér (Non-Stop). Skal han følge i John Candys fodspor (Planes, Trains & Automobiles), får vi ham vel at se i en bil i den næste film …

Ekspolitimanden Michael (Neeson) har i ti år arbejdet som forsikringsmægler i et stort firma på Manhattan. Efter en nedskæringsrunde bliver han uventet fyret, og samme dag møder han en mystisk kvinde (Farmiga) i pendlertoget hjem til forstaden. Hun tilbyder ham 100.000 dollars, hvis han finder en ukendt person på toget og mærker vedkommendes bagage. Underligt nok påtager han sig opgaven, men forventningerne øges hurtigt, og presset eskalerer.

For Michael må i ren Agatha Christie-stil eliminere sig frem til, hvem der kan være den person, de jagter. Næsten hele filmen foregår i de overdrevet slidte togvogne, hvor han stilles over for moralske dilemmaer og efterhånden bliver lige så mørbanket som John McClane i Die Hard 2.

Annonce
(Foto: SF)

Desværre er både historien og udførelsen for kunstig og konstrueret. Vi tror simpelthen ikke på handlingen og heller ikke på de søgte personer og de “finurlige” vildledende spor. Især slutningen er kritisk dårlig og hænger overhovedet ikke sammen. Stærkt i tvivl strækker vi os til tre svage stjerner. Se hellere Runaway Train eller Speed.

Billedkvaliteten er overraskende mat, grovkornet og præget af støj. Lydsporet (Dolby Atmos) imponerer derimod.

<
>
(Foto: SF)
Fakta

Release: 24. maj 2018 Instruktion: Jaume Collet-Serra

Med: Liam Neeson, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Sam Neill, Jonathan Banks, Elizabeth McGovern

Genre: Action Land: USA År: 2018 Tid: 1:45 timer

FILM: 3

Lyd: 5

Billede: 4

Ekstra: 1

IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.
Stærke kvinder med meget personlige problemer er drivkraften bag dette stærke Netflix-drama.
En sand historie om en utrolig arkæologisk udgravning er blevet en lille (britisk) perle af en film.
Årets korteste måned byder på lysere dage og masser af nye streaming-titler.
Omar Sy er en smart, elegant gentlemantyv i ny fransk serie, der oser af charme.
Amazon serverer en barsk, beskidt og realistisk mafiahistorie set fra kvindernes synspunkt. Et frisk twist på en lidt stivnet genre.
Vellykket kostumedrama er en blanding af Dollars, Askepot, Farlige forbindelser og Downton Abbey – plus et strejf af Fifty Shades of Grey.
En graviditet, der går frygtelig galt, er ved at rive en ung familie i stykker.
Med Equinox leverer Netflix en af deres bedste nordiske produktioner hidtil.
11 dages juleferie i coronaens tegn, men hvad skal man se for at hygge sig og slappe af?
Endnu en gang leverer Pixar et teknisk pletskud akkompagneret af en stærk emotionel historie.
Michael J. Fox brillerer i lidt uddateret “klassiker”.
Endnu en forjul skal tilbringes med den smådesperate single-sygeplejerske Johanne på jagt efter den eneste ene – og det bliver da også ganske fornøjeligt.