The Amazing Spider-Man 3D

Kun fem år efter at Tobey Maguire og Sam Raimi lagde den rød-blå dragt på loftet, har man fundet tiden moden til at reboote serien – uvist af hvilken grund (bortset fra penge), men en seværdig film er det blevet.
The Amazing Spider-Man 3D

Unge Peter Parker er fortsat nørden, som mobbes af skolens rødder og overses af pigerne – ikke mindst yndige Gwen Stacey (Emma Stone), som denne gang er “stand-in” for Mary Jane Watson. Parker er også denne gang en særling, venneløs og ganske umoden. Teenageren har et noget anstrengt forhold til sin onkel (Martin Sheen) og tante (Sally Fields) og kæmper med at lægge barndommens tab af forældrene bag sig. Med andre ord er der ikke meget nyt siden forrige trilogi. Derimod har instruktøren (som sjovt nok hedder Webb) lagt lidt mere vægt på simpel komik og større fokus på Peters traumatiserede barndom.

Vi mente og mener fortsat, at Tobey Maguire var et fund og skabt til rollen som Spider-Man, men Andrew Garfield er slet ingen dårlig erstatning. Han er lige så tynd og ranglet og passer udmærket ind som utilpasset teenager, der kæmper med selvtilliden og bliver fanget af ønsket om hævn – samtidig med at han vokser med opgaven. Webb fanger denne tvetydighed på en god måde; derimod falder han mere igennem, når det gælder hovedplottet i filmen: En forsker (Rhys Ifans), som omdannes til en kæmpeøgle, idet han forsøger at få sin mistede arm tilbage, har en så diffus og mærkelig plan, at man står helt af – hverken interesse eller tilfredsstillende actionscener kommer der ud af dette setup. Med et bedre manuskript/plot og en mere interessant kærlighedshistorie kan det blive virkelig godt i fremtiden – indtil da anbefaler vi Spider-Man (2002) fremfor 2012-versionen!

Sjældent har vi set 3D-mediet så godt benyttet og udnyttet som i The Amazing Spider-Man! Med vores spandexklædte ven, som svinger sig fra skyskraber til skyskraber i New Yorks gader, tilfører 3D filmen en lækker ekstra dimension; når Spidey sætter kurs mod toppen af skyskraberne og ser ned på “lopperne” på jorden, bliver vi suget ind i skærmen – herligt! Alligevel trækker vi en stjerne på grund af et generelt for mørkt billede. Lydkvaliteten er derimod en skuffende affære – ikke direkte dårlig, men i de hæsblæsende actionscener gror lyden sammen og tilslører de heftige lyde. Meget skuffende på en så actionspækket film.

Ekstramaterialet er forbilledligt og meget omfattende med bl.a. kommentarspor, udeladte scener, stills, en morsom interaktiv 3D-film-“skole” med instruktøren, fokus på stunts og en god halvanden times bag-om-filmen.

• Release: 7. november 2012
  • Instruktion: Marc Webb
  • Medvirkende: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Denis Leary, Martin Sheen, Sally Field