: Steve Jobs

Efter Steve Jobs’ død i 2011 er vi blevet overøst med diverse fiktions- og dokumentarfilm om legenden, af meget varierende kvalitet. Med en dygtig instruktør og en anerkendt manuskriptforfatter bag roret er der endelig kommet en tilfredsstillende produktion, der måske kan give os nogle svar på gåden.

Publiceret 15/07/2016 - 14:07
Steve Jobs

Steve Jobs’ bortgang i 2011 medførte en bølge af beretninger om hans liv og virke. Mest skuffende var nok Jobs (2013), der hverken formåede at fortælle noget nyt eller give en tilfredsstillende filmoplevelse. Men med Danny Boyle (Trainspotting, Slumdog Millionaire) som instruktør og Aaron Sorkin (The Social Network) som manuskriptforfatter har vi endelig fået en god film om manden med rullekravesweateren.

I modsætning til Jobs – med Ashton Kutcher i hovedrollen – som fokuserede på opstarten og etableringen af Apple, har Danny Boyle valgt en anden vinkel til at beskrive den excentriske innovator. Steve Jobs fokuserer på mennesket Jobs (Fassbender) med udgangspunkt i tre forskellige lanceringer i hans karriere i perioden 1984 til 1998. Vi er med i kulisserne i timerne og minutterne før de legendariske præsentationer og lærer den omdiskuterede legende at kende, på godt og ondt, gennem hans kommunikation med og forhold til menneskene omkring ham.

Steve Jobs er blevet en intens og fascinerende film, der lykkes med sit portræt af en mand, der konstant var i kamp med sig selv og alle omkring sig. Michael Fassbender, Kate Winslet, Jeff Daniels og Seth Rogen leverer fornemme præstationer og bidrager til det gode resultat. Endelig har vi fået en film, der giver os nogle svar på mysteriet om Jobs, og så kan vi forhåbentlig lade manden hvile i fred et stykke tid. Fem stjerner.

Steve Jobs_7 Steve Jobs Steve Jobs Steve Jobs Steve Jobs Steve Jobs_2
<
>