Anmeldelse Spider-Man Deluxe Trilogy

Maguire var en glimrende Spider-Man

Godt timet til relanceringen af Spider-Man-serien udkommer nu trilogien fra Sam Raimi og Tobey Maguire på Blu-ray. Maguire var en glimrende edderkoppemand, men serien fik en trist afslutning.

Publiceret 25/08/2012 - 00:00
Spider-Man Deluxe Trilogy

Den kejtede knægt Peter Parker, som altid har drømt om opmærksomhed fra nabopigen Mary Jane (Kirsten Dunst), får superkræfter, da han bliver bidt af en bestrålet edderkop. Pludselig hører han græsstrå vokse, ser skarpt uden briller, kan løfte biler, klatre på vægge og føle farer. Peter Parker bliver Spider-Man, alle nørders våde drøm!

Første film er bygget op omkring karakterne og fokusere på hans transformation fra usikker “afviger” til selvsikker superhelt. Det hele mens han møder sin nemesis, The Green Goblin (Willem Dafoe). Raimi har lavet en rigtig god film, som i høj grad bæres af en perfekt castet Tobey Maguire. Historien er enkel, forudsigelig og indimellem overlæsset med klicheer, men vi hepper alle på antihelten; en helt, som her gives nok kød og blod til, at vi føler med ham. En udsøgt Willem Dafoe trækker op – og effekterne var banebrydende for den tid. Fem stjerner!

I sin anden film må Spider-Man bekæmpe sin ærkefjende Doctor Octopus, mens han samtidig slås med sine indre dæmoner. Det kulminerer med, at Parker bestemmer sig for igen at træde ind i en anonym og tryg tilværelse og lægge edderkoppedragten fra sig. Vi kan opsummere med, at instruktør Sam Raimi har klaret det mesterstykke, som meget få instruktører lykkes med – at lave en efterfølger, der er bedre end originalen. Det eneste negative, vi kan trække frem, er at hovedtrækkene i efterfølgeren træder meget i de samme spor som originalen – selv om del 2 står bundsolid på sine egne ben. Seks stjerner!

Afslutningsfilmen i trilogien om vores “kryb” af en ven når desværre ikke sine forgængere til sokkeholderne. Her er det ren repetition af de forrige films handlingsforløb! Det (eneste) ekstra twist denne gang er, at han på toppen af alle sine “sædvanlige” problemer må arbejde ekstra hårdt med sine indre dæmoner, da en sort parasit fra verdensrummet kommer i kontakt med ham.

Parker er åbenbart “blinded by the light” og overbevist om, at han er verdens største helt som Spider-Man; han tager overhovedet ikke hensyn til omgivelserne eller sin kære Mary Jane, som slider med karrieren. Samtidig læsses der, bogstavelig talt, på med superskurke. Det hele bliver dumt, og hvad værre er, kedeligt! Heldigvis får vi hans mørke side at se, hvilket virker som et frisk pust og redder Spider-Man 3 fra fuldstændig at nødlande. Kun for erklærede Spider-fans og mindreårige, som er tilfredse med kun velinstruerede actionscener. Alle andre: Køb hellere kun de første to film! Tre stjerner!

Relanceringen af trilogien på BD byder på simpelthen perfekt lyd- (TrueHD) og billedkvalitet samt en mængde ekstramateriale med bl.a. solide bag-om-filmen, meget udfyldende og interessante kommentarspor, bloopers, musikvideo, en mængde minidokumentarer samt Director’s Cut-version af den anden film.

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer