: Safe House

Med Safe House har den svenske instruktør Daniel Espinosa (Snabba Cash) taget skridtet væk fra den skandinaviske andedam og ind i den amerikanske eliteserie. Han skuffer ikke med en tætpakket og intens spionthriller.

Safe House

Ryan Reynolds er en nybegynder i CIA, og ude i felten er han sat til at “babysitte” et såkaldt safe house; en facilitet, som amerikanerne holder i konstant beredskab for at forhøre eftersøgte topkriminelle. Efter et år som agent i Cape Town, med den ene dag kedeligere end den anden, længes han efter lidt action, og da Denzel Washington ankommer til huset, får han mere spænding, end han kunne drømme om.

Espinosa har leveret en intens thriller med flotte actionscener, godt skuespil og et manuskript, som byder på en del uventede drejninger. På manuskriptsiden er der lånt groft fra Bourne-serien, og også den stil, filmen er filmet i, med meget håndholdt kamera, hurtig klipning og fokus på nærbilleder, er helt tydeligt inspireret af Bourne-filmene. Hverken manuskriptet eller plottet er særlig originale og relativt forudsigelige, og der anvendes nogle overraskende simple greb for at komme i mål, men vi falder for kat-og-mus-legen, hvor Reynolds gradvis indser, at han faktisk ikke kan stole på nogen. Høj fart, godt skuespil, flotte locations og meget realisme sikrer fire stjerner!

Lydkvaliteten (dts-HD) er udmærket, og Safe House er en film med MEGET lyd, hvor JBL-subwooferen virkelig får rørt sig. Billedkvaliteten er noget grovkornet, men god. På bonussiden serveres vi for en relativt grundlæggende bag-om-filmen samt en række minidokumentarer om alt fra CIA til de enkelte actionscener og fokus på brugen af håndholdt kamera.

• Release: 19. juni 2012
  • Instruktion: Daniel Espinosa
  • Medvirkende: Ryan Reynolds, Denzel Washington, Brendan Gleeson, Sam Shepard, Vera Farmiga, Fares Fares