Anmeldelse: Noelle

Irriterende jule-middelmådighed

Disney forsøger skamløst at udnytte folks trang til letbenet juleunderholdning.
Karakter
Komedie
Noelle
Annonce
Annonce
forfatter

Lige så sikkert, som at dagene bliver mørkere, kreditkortgælden stiger, og stressniveauet ryger i vejret, kommer filmselskaberne (og nu også streaming-tjenesterne) med julefilm hvert år.

Når årets største højtid nærmer sig, vil vi gerne lulles ind i den forfalskede idyl fra barndommen med bekymringsfri familiehygge, mor, der bager brunkager, snedækkede træer, julepynt og nuttede nisser.

 

At en gigantisk, ærkekapitalistisk amerikansk underholdningsmaskine hæmningsløst forsøger at udnytte vores nostalgi, har vi sådan set ikke noget imod, men at de har den frækhed ikke at levere et bedre, mere gennemarbejdet produkt end dette middelmådige julebras, det kan vi altså ikke acceptere!

Annonce

Noelle havde premiere i USA for et år siden, i forbindelse med lanceringen af Disney+, men herhjemme får vi først “fornøjelsen” af at se Anna Kendrick som selveste Frøken Jul i år – og det har bestemt ikke været ventetiden værd.

Hele produktionen lugter så langt væk af venstrehåndsarbejde, at vi græmmes. Noelle vil kun appellere til de mindst kritiske af os og nok kun dem, der sluger alt, hvad der har med jul at gøre, med hud og hår. Desværre falder en stor del af den yngre befolkning i denne kategori – og Disney gemmer sig nok bag, at de bare giver folket, hvad folket vil have.

I en Disneyland-version af Nordpolen, oversået med nostalgiske bjælkehytter, skarpe farver, sne og masser af nåletræer (!) er der krisestemning, da julen nærmer sig. Nick Kringle (Hader), der netop har overtaget julemandsjobbet fra sin afdøde far, føler sig ikke komfortabel i rollen.

(Foto: Walt Disney)

Hans næsten neurotisk positive og overoptimistiske søster, Noelle (Kendrick), anbefaler ham en weekendtur til varmere himmelstrøg for at slappe af og komme på bedre tanker. Lidet anede hun, at Nick ville tage det første fly (slæde?) til Phoenix, Arizona (!), og finde sig så godt til rette, at han beslutter sig for at blive – permanent.

Nu er gode dyr rådne på Nordpolen, da ingen kan få fat i julemanden, og der kun er få dage tilbage, før millioner af julegaver skal deles ud. Hans fætter, den kyniske Gabe (Eichner), indsættes i embedet, men Noelle har ikke opgivet håbet og rejser til Grand Canyon-staten for at hente julemanden tilbage …

Annonce

Der er ikke noget direkte galt med overromantiserede, sukkersøde og hyggelige julefilm, men så skal de i det mindste have substans og et strejf af dramaturgi samt et originalt plot og personer, som vi gider bekymre os om. Noelle har ingen af delene, men spiller i stedet uhæmmet på Kendricks umiskendelige charme.

Og det skal Noelle have: Anna Kendrick er konstant i centrum, og med sit blændende smil, sin positivisme og sin småcharmerende naivitet redder hun filmen fra den totale ruin. Det til trods for, at hun undervejs forbarmer sig over en nyskilt mand, der ville gå en elendig jul i møde uden sine nærmeste (snøft!).

Bill Hader, der normalt leverer habile komiske roller, er her underforsynet med gode replikker og troværdig karakterudvikling. Og hvad Shirley MacLaine laver i filmen, er ikke godt at sige.

(Foto: Walt Disney)

Marc Lawrence har skrevet og instrueret en så kedelig og forudsigelig film, at vi nærmest er imponeret over denne præstation. Trods lidt over halvanden times varighed snegler tiden sig af sted, og den smule handling, der er, er usædvanligt forudsigelig. Vi chokerer garanteret ikke nogen ved at afsløre, at det selvfølgelig – i tidens politisk korrekte ånd – er Noelle, der er den rigtige julemand, undskyld, juleperson. Hun skal bare finde sig selv først.

Nej, fri os for dette makværk, der ud over et uoriginalt og konstrueret plot er gennemsyret af latterligt dårlige special effects. To irriterede stjerner til Disney & co. Næste gang kan de måske hyre nogen, der ved lidt om at skabe julestemning?

Annonce

PS: Hvis det er Disney+, der skal redde julehyggen, så se hellere Mickeys juleeventyr, Miraklet på Manhattan eller The Nightmare Before Christmas.

Noelle_8 Noelle_7 Noelle_6 Noelle_5 Noelle_2
<
>
(Foto: Walt Disney)

 

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • Disney+
  • Release: 13. november 2020
  • Instruktion: Marc Lawrence
  • Med: Anna Kendrick, Bill Hader, Shirley MacLaine, Kingsley Ben-Adir, Julie Hagerty, Billy Eichner
  • Genre: Komedie
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:40 timer
IMDB Rating
Noelle (2019) 100min | Comedy, Family, Fantasy | 12 November 2019 (USA) Summary: Santa's daughter must take over the family business when her father retires and her brother, who is supposed to inherit the Santa role, gets cold feet.
Countries: USALanguages: English, American Sign Language

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.