Marco Polo, 2. sæson

Netflix

Anden sæson af Marco Polo imponerer langt mere end vores første møde med serien.
Eventyr
Marco Polo, 2. sæson

Netflix har sat sig for at skabe en historisk hit-serie i stil med konkurrenten HBO’s Game of Thrones. Ud af tænkeboksen kom fortællingen om den fascinerende historiske person Marco Polos liv og levned. Omkring årsskiftet 2015 kom så den temmelig skuffende første sæson af Marco Polo. Men vi skrev også dengang, at potentialet var til stede, og dette potentiale indfries i anden sæson.

De fleste har hørt om venetianeren Marco Polos utrolige rejser i Østen i slutningen 1200-tallet. I første sæson møder vi den unge Marco Polo (Richelmy), der er fulgt med sin far, som er handelsrejsende, ad Silkevejen til Det Fjerne Østen. Her bliver han efterladt som “pant”, så faren og onklen kan drage videre, og bliver en vigtig rådgiver for den mongolske kejser Kublai Khan (en farverig og yderst interessant figur, spillet af Benedict Wong).

Da anden sæson begynder, er Polo stadig fange/gæst hos den mægtige Kublai Khan. Khan har nu udvidet sit rige og hersker også over hele Kina. Vi møder Polo og Mei Lin (som prøvede at tage livet af Khan i første sæson) på jagt efter den afsatte kejser af Kina – en lille dreng med stor symbolværdi. Men også på hjemmebane har Khan problemer. Hans nevø Kaidu (Yune) gør krav på tronen og ægger til krig.

Marco Polo, 2. sæson

Marco Polo, 2. sæson

I første sæson var det den norske instruktørduo Joachim Rønning og Espen Sandberg (Kon-Tiki, Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales), der stod for instruktionen af de to første episoder. Som faktisk var blandt de mest klichéprægede i hele sæsonen. Nu er de kun med som executive producers og har bidraget til at stramme plottet op og give os en væsentlig mere interessant historie.

De fleste af de ting, vi kritiserede ved første sæson, er nu enten rettet op, forbedret eller fjernet. For at tage hovedrollen først, så fremstår Lorenzo Richelmy mindre usikker og giver os denne gang en mere overbevisende fortolkning af den verdensvante handelsrejsende. Der er også skruet op for dramaturgien, og vi får langt færre døde punkter.

Marco Polo, 2. sæson

Marco Polo, 2. sæson

De værste sproglige klicheer er heldigvis luget ud, og dialogen virker mindre teatralsk. I denne omgang bliver vi også eksponeret for moralske og etiske dilemmaer, bl.a. i en scene, der nok vil chokere de fleste.

Sidst, men ikke mindst er rekvisitter og scenografi rykket op i en højere liga. Hvor første sæson ofte mindede om en billig B-film med plasticrekvisitter, fremstår både huse, rekvisitter og kostumer nu på linje med den høje kvalitet, som vi er vant til fra Game of Thrones. Også persongalleriet er udvidet, så vi bl.a. kan nyde Michelle Yeohs fægtekunst.

Marco Polo, 2. sæson

Marco Polo, 2. sæson

Hvis det fortsætter sådan, kan det blive rigtig interessant, for Marco Polos styrke ligger netop i seriens evne til at kombinere moderne drama med historiske begivenheder. Det hele akkompagneret af klassisk intrigemageri, svig og bedrag i det kejserlige hof. At vi i anden sæson også får den religiøse dimension med (og selveste Gabriel Byrne som paven), lover særdeles godt for fortsættelsen. Fire stærke stjerner! (Anmeldelsen er baseret på de første fire ud af ti episoder).

Marco Polo, sesong 2_11 Marco Polo, sesong 2_10 Marco Polo, sesong 2_9 Marco Polo, sesong 2_8 Marco Polo, sesong 2_6 Marco Polo, sesong 2_5 Marco Polo, sesong 2_4
<
>
Marco Polo, 2. sæson

Netflix serverer Marco Polo i lækker 4K-kvalitet, som imponerer og sikrer topkarakter for billedkvaliteten. Lydsporet er også rigtig godt, men dialogen er til tider for hvas. Hele anden sæson kan streames fra den 1. juli.

• Release: 1. juli 2016
  • Instruktion: David Petrarca m.fl.
  • Med: Lorenzo Richelmy, Benedict Wong, Joan Chen, Michelle Yeoh, Leonard Wu, Rick Yune, Gabriel Byrne