Anmeldelse: Maleficent: Mistress of Evil

Visuelt lækker, men tam historie

Disneys onde heks reduceres til et ynkeligt væsen.
Karakter
Eventyr
Maleficent: Mistress of Evil
Annonce
Annonce
forfatter

Den norske instruktør Joachim Rønning har hidtil instrueret film med makkeren Espen Sandberg. Sammen har den succesfulde duo bl.a. stået bag Pirates of the Caribbean 5, Kon-Tiki og Max Manus. Med Maleficent: Mistress of Evil står Rønning på egne ben for første gang. At slutresultatet er middelmådigt, er dog ikke instruktørens skyld.

 

Disney masseproducerer for tiden deres gamle tegnefilmsklassikere som “live action”-film med stor kommerciel succes. Med Maleficent (2014) fik vi ikke et remake af Tornerose, men baggrundshistorien for den onde heks Maleficent (Malavia på dansk) fra eventyret om prinsessen, der blev forhekset til at sove i 100 år.

Toeren spinder videre på den søde historie om den misforståede sorte fe og den naive prinsesse Aurora, der lever i et smukt eventyrland, omgivet af fabeldyr, blomster og vandfald. Nu kan man ikke ligefrem påstå, at de arketypiske Disney-prinsesser er kendt for at være dybe og komplekse figurer, men at live-versionen skulle være fladere og mere endimensionel end en papfigur, havde vi faktisk ikke regnet med.

Annonce

Aurora (Fanning), der nu skal giftes med “Prince Charming”, er afgjort filmens svageste og mest uinteressante karakter. Fuldstændig blottet for troværdighed og karisma, men så meget desto mere naiv (omend ikke så latterligt endimensionel som prinsen, men lad det nu ligge). Hovedproblemet er Maleficent (Jolie), der her reduceres til en sur og misforstået gammel tante.

(Foto: Walt Disney)

Prinsens mor (en herligt diabolsk Michelle Pfeiffer) er selvfølgelig imod giftermålet og gør sit bedste for at sabotere det. Her får vi nogle infame scener, der løfter filmen, men som nedgør hovedpersonen. Det hele eskalerer, så det nærmer sig en storkrig a la Ringenes Herre, uden sammenligning i øvrigt.

Lidt spænding og mystik får vi først, da selveste Chiwetel Ejiofor (12 Years a Slave) dukker op med sin hær af onde alfer, men både han og hans mørkemænd får alt for lidt spilletid. Alting ser lækkert og eventyrligt ud, men indimellem fejler filmens special effects. Desuden føles den alt for lang, idet den tynde historie tværes unødvendigt ud.

De allermindste vil nok finde filmen lidt for skræmmende til tider, mens voksne vil se den som en sukkersød og plat eventyrfortælling, og så er der aldersgruppen 8-13 år tilbage, fortrinsvis (over-) repræsenteret af det kvindelige køn. Til jer vil vi sige: Se hellere den klassiske Tornerose fra 1959! Tre skuffende stjerner til Jolie & co.

null null null null null null
<
>
(Foto: Walt Disney)

 

Annonce
Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 27. februar 2020
  • Instruktion: Joachim Rønning
  • Med: Angelina Jolie, Michelle Pfeiffer, Elle Fanning, Harris Dickinson, Sam Riley, Chiwetel Ejiofor
  • Genre: Eventyr
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:59 timer
IMDB Rating
Maleficent: Mistress of Evil (2019) 119min | Adventure, Family, Fantasy | 16 October 2019 (Norway) Summary: Maleficent and her goddaughter Aurora begin to question the complex family ties that bind them as they are pulled in different directions by impending nuptials, unexpected allies and dark new forces at play.
Countries: USA, UKLanguages: English

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.