John Carter 3D

Alle tiders flop eller en banebrydende sci-fi/fantasy-film? De lærde strides, men John Carter overrasker os faktisk positivt. Her serveres vi for Star Wars på steroider!

Publiceret 15/08/2012 - 00:00
John Carter 3D

Den arketypiske og fåmælte amerikanske vildmand John Carter kæmper med at få enderne til at mødes. På guldjagt i slutningen af 1860’erne falder han over et stort fund i en mine – men det er ikke det eneste, han finder i minen. Vores ven bliver zappet op til Mars, som på lokalsproget hedder Barsoom, og her havner han midt i en gedigen krig mellem zodangaerne og heliumitterne. Selvsagt er der en fager og kampdygtig prinsesse midt i det hele.

John Carter har fået meget presse, overvejende negativ, ikke mindst på grund af de store budgetoverskridelser og alle de topchefer hos Disney, der fik sparket som følge af det store tab; men filmen gik faktisk isoleret med overskud i biograferne, det var det enorme markedsføringsbudget, der knækkede ryggen på den. Vi tror, den vil gøre det godt på hjemmemarkedet, for det er virkelig en film, som byder på meget lyd og letbenet popcorn-action.

Her er meget hentet fra Star Wars, med fantasimonstre, rumprinsesser, gladiatorkampe i Colosseum-lignende arenaer og den arketypiske kamp mellem meget stereotype gode og onde – de har til og med fået deres egen Jar Jar Binks med, i form af en “charmerende” hund! Når det er sagt, så kæmper filmen med to åbenbare mangler: Den er ikke nærheden af Star Wars’ charmerende persongalleri, og den mangler fuldstændig en hovedkarakter, som faktisk kan spille. Vi så dog filmen sammen med en ti- og en niårig, og de blev godt underholdt; for den lidt ældre del af befolkningen vil John Carter nok fremstå som lige lovlig tynd. På en god sommerdag strækker vi os til fire stjerner.

Billedkvaliteten er nærmest fejlfri, absolut ingen antydning af crosstalk, og 3D klæder virkelig filmen som hånd i handske. Lydsporet byder også på megen morskab, men vi kunne ønske os lidt mere tryk på bassen. På bonusfronten serveres vi for nogle udeladte scener, et godt kommentarspor, bloopers og to okay bag-om-filmen på tilsammen 45 minutter.

Læse hele artikkelen? eller bliv medlem af LB+.

Med LB+ får du adgang til ALT indhold på lydogbillede.dk

LB+ inkluderer