: Hugo 3D

Martin Scorsese er en alsidig instruktør. Fra de dybeste dramaer over dystre thrillere til biografiske dramaer, mafiafilm og dokumentarer har han forbløffet filmverdenen i årtier. Familiegenren har han derimod ikke bevæget sig inden for før, men også den behersker han med bravur!

Eventyr
Hugo 3D

Med Hugo serverer Scorsese en hyldest til filmhistorien i en meget familievenlig indpakning, det hele så teknisk brillant og charmerende, at både store og små vil lade sig forføre! Med filmklassikeren Le voyage dans la lune (Rejsen til månen) fra 1902, af Georges Méliès (Ben Kingsley) som bagtæppe fletter han en fascinerende fortælling sammen om de første år af filmens fantastiske historie og de pionerer, der førte an.

Baseret på romanen The Invention of Hugo Cabret af Brian Selznick møder vi den kvikke unge fyr Hugo Cabret (Asa Butterfield), som vokser op i Paris i mellemkrigstiden med en urmager og opfinder som far (Jude Law), der omkommer i en brand. Da Hugo sidder ensom og forældreløs tilbage, er det hans fordrukne onkel (en herlig Ray Winstone), der får ansvaret for ham. Han er noget så excentrisk som ansvarlig for, at alle ure på banegården Gare Montparnasse i Paris tikker og går – noget som viser sig relativt udfordrende, da han dør.

Men ingen lægger mærke til, at Hugo overtager jobbet og bor og lever i den enorme jernbanestations hulrum. På konstant jagt efter hjemløse “udskud” er sikkerhedsvagten (Sacha Baron Cohen). Cohen beviser, at han behersker mere end excentriske østeuropæere og diktatorer, og som overpertentlig og korrekt sikkerhedsvagt leverer han perfekt balance mellem drama og underfundig understated humor.

På kontinuerlig flugt fra Cohen tager unge Hugos liv en ny drejning, da han lærer Isabelle (Moretz) at kende, der er datter af en legetøjsbutikejer (Kingsley), som han regelmæssigt stjæler fra; en dybt ulykkelig mand, som lever livet fra dag til dag og forsøger at fortrænge fortidens minder. Isabelle og Hugo forsøger, sammen med en robotagtig ven, at ændre på hans triste tilværelse og samtidig afdække hans utrolige fortid.

Vejen er spækket med fantastisk scenografi, magiske øjeblikke (med bl.a. en togscene, som tager pusten fra dig og beviser, hvorfor du i morgen skal springe ud og købe et 3D-tv), spænding og herligt skuespil. Filmen er både trist og opløftende og har en dybere mening, end man umiddelbart får øje på. Her handler det om at satse på sine drømme og få mest muligt ud af livet – og om ikke at give op. Alt sammen fortalt gennem øjnene på de to børn og med perfekt timede dryp fra filmhistorien. En film, som udnytter 3D-mediet til det yderste, og som løfter magien (bogstavelig talt) frem. Hugo er intet mindre end Martin Scorseses kærlighedserklæring til filmhistorien, og alligevel vil dagens unge blive fascineret af rejsen! Seks strålende stjerner.

Og bare for at slå det fast én gang for alle: Med Hugo 3D har vi fået en ny referencefilm inden for 3D! 3D tilfører filmen en imponerende dybde og en uslåelig skarphed. Her er der ikke antydning af crosstalk, og billedet er overhovedet ikke for mørkt (hvilket ofte er et problem med 3D-film). Fuldt på højde med – om ikke over – Avatar!

Bonusmaterialet byder på en rigtig god og grundig bag-om-filmen, interview med Cohen, et kig på special effects og fokus på Georges Méliès. Vi kunne ønske os mere fra Scorseses egen mund og yderligere fokus på alle de spektakulære special effects.

• Release: 17. juli 2012
  • Instruktør: Martin Scorsese
  • Medvirkende: Asa Butterfield, Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Ray Winstone, Christopher Lee, Chloë Grace Moretz, Emily Mortimer