anmeldelse: Death Wish

Willis på hævntogt

Bruce Willis giver os en lektion i – ikke hvordan man dør hårdt, men dør brutalt.
Karakter
Action
Death Wish
Annonce
Annonce
forfatter

I sin tid gik der et ondsindet rygte om, at kvaliteten af Bruce Willis’ film var proportional med hans svindende hårpragt. Korrekt eller ej, så hersker der relativt stor enighed om, at der har været langt mellem guldkornene fra Willis det sidste årti. I remaket af Death Wish er han tilbage til rødderne som en almindelig mand, der gør ualmindelige ting for at beskytte sin familie.

I Chicagos bedste kvarter bor den lille kernefamilie Kersey. Paul (Willis) er en succesfuld kirurg, Lucy (Shue) er ved at tage en doktorgrad, og den yndige datter Jordan (Morrone) er netop kommet ind på et eliteuniversitet i New York. Omkring dem raser bandekrige og anarki i en by med en af Amerikas højeste mordrater – en forbrydelse, som heller ikke familien Kersey skånes for.

Under et mislykket hjemmerøveri bliver konen dræbt, mens datteren havner i koma. Og da politiet åbenlyst træder vande uden at finde nogen spor, beslutter den handlekraftige kirurg sig for at tage loven i egne hænder …

Filmen er baseret på Charles Bronson-filmen En mand ser rødt (1974), der fik hele fire efterfølgere, og vi følger Paul, idet han går fra almindelig borger uden våbenkendskab til blodtørstig og nådeløs selvtægtsmand, hvor mantraet er “skyd først, anklag bagefter”. Handlingen er meget usandsynlig og unødigt grafisk voldelig, men alligevel kan vi ikke sige os fri for en barnlig glæde ved igen at se Bruce Willis pløkke bad guys på den ene mere finurlige/bestialske måde end den anden.

Annonce
(Foto: SF)

Hvordan den aldrende læge får ram på Chicagos brutale underverden, er dog vildt over-the-top, og bipersonerne er endimensionale stereotyper. På sit retningsløse hævntogt skyder og torturerer Willis hispanics og sorte over en bred kam, uden at filmen reflekterer videre over det. Det moralsk problematiske ved at tage loven i egen hånd ordnes letkøbt med indslag fra radio-talkshows. Der er dog også lidt samfundskritik, idet filmen udpensler, hvor let det er at få fat i våben i dagens USA.

Alt i alt en middelmådig film med et overfladisk manuskript uden moralsk kompas. Willis begynder også at se lidt for medtaget (og uinspireret) ud til at håndtere en så fysisk rolle. Tre svage stjerner til dette unødvendige remake.

<
>
(Foto: SF)

Det heftig lydspor (DTS-MA 5.1) leverer i den grad varen, mens billedkvaliteten er lidt for udetaljeret og gror til i de mørkeste scener. Bonusmaterialet byder på udeladte og forlængede scener, kommentarspor og en mere end brugbar bag-om-filmen.

Vi sætter stor pris på, at du læser Lyd & Billede!
for at læse videre.

Prøv Lyd & Billede i 30 dage for 39 kr

Få fuld adgang til alle artikler på lydogbillede.dk
Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ugentlige nyhedsbreve.
Se flere muligheder her
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 23. august 2018
  • Instr.: Eli Roth
  • Med: Bruce Willis, Elisabeth Shue, Vincent D’Onofrio, Camila Morrone, Dean Norris, Beau Knapp, Kimberly Elise
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 1:47 timer
IMDB Rating

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Billedes dedikerede filmanmelder og administrerende direktør. Tor har arbejdet på Lyd & Billede siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner ejere af et bladforlag med bl.a. et filmmagasin i porteføljen, og denne interesse har han taget med sig til Lyd & Billede. Tor er uddannet cand.polit. fra Universitetet i Oslo, men befinder sig godt bag rattet i en medievirksomhed.
Annonce
Annonce

Læs også

At 40 procent af de spanske mænd går på bordel, var en chokerende nyhed for os – men søreme om Álex Pina ikke formår at lave bragende underholdning ud af tragedien.
April byder på masser af guf fra streaming-tjenesterne, og du kan også streame indhold fra den “nye” Paramount+.
En hyperaktiv, stærkt alkoholiseret og vanvittig charmerende stewardesse kan der virkelig komme god underholdning ud af.
Det bliver ikke en ordentlig påskeferie uden gode krimier og thrillere!
Den nye streaming-tjeneste Paramount+ lanceres med Maisie Williams som rapkæftet eremit, der brat lukkes ud i livet. Morsomt, men noget uforløst.
2. sæson af Exit følger i samme fascinerende fodspor som 1. sæson, og det er ikke så tosset.
Disney+ beviser, at der stadig er meget spændende materiale at formidle fra det righoldige Marvel-univers.
Mange film er efterfølgende blevet “shinet op” af en misfornøjet instruktør – men ingen så omfattende som Justice League.
Den længe ventede efterfølger til Wonder Woman, der var et frisk pust af en superheltefilm, er nok årets største skuffelse.
En af 1980’ernes store komikere, Eddie Murphy, prøver hårdt på at genoplive en af sine komedieklassikere – men ender med at give os en langt mindre charmerende kopi.
New Orleans’ mest respekterede dommer havner i l*rt til halsen.
Årets første forårsmåned byder på lysere dage og masser af spændende indhold fra streaming-tjenesterne.
Hvad nu hvis det var Sovjetunionen, der først fik sat en mand på Månen?
Big Sky er et levende bevis på, at selv en af branchens mest erfarne og anerkendte serieskabere kan ramme ved siden af.
To mennesker gør en hel nat deres yderste for at såre og ydmyge hinanden. Den slags kommer der filmkunst ud af.
Tom Hanks brillerer i sobert western-epos med hjertet på rette sted.